Overdracht en onthulling Pierre Bayle Monument

Het Pierre Bayle Monument, een ‘teksthuis’ ontworpen door Paul Cox, wordt vrijdag 2 november 2018 namens de gemeente Rotterdam officieel overgedragen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) door CBK-directeur Ove Lucas. Prof. dr. Wiep van Bunge, hoogleraar Geschiedenis van de Wijsbegeerte, houdt een pleidooi over het belang van Pierre Bayle voor de student van nu.

Pierre Bayle (Carla-Bayle, 1647 – Rotterdam, 1706) geldt als één van de belangrijkste wegbereiders van de verlichting. In zijn geschriften verdedigde hij de principes van verdraagzaamheid en tolerantie. Zijn motto was: ‘Schaam je, om uit naam van je godsdienst op te roepen tot geweld!’ In 1681 werd hij hoogleraar aan de Illustere School in Rotterdam. Daar werkte hij tot hij er in 1693 werd ontslagen. Bayle bleef wonen in Rotterdam en wijdde zich aan het schrijven van boeken en publicaties

Bank als herinnering

In 2011 kreeg de wereldberoemde filosoof Pierre Bayle een monument in Rotterdam. Kunstenaar Paul Cox ontwierp geen standbeeld, maar een ‘teksthuis’, dat oorspronkelijk gemaakt was voor Crooswijk, maar daar nauwelijks tot zijn recht kwam. Dit teksthuis is voorzien van bronzen tekstpanelen met citaten van Bayle en wordt vergezeld door enkele banken. Nu is het monument geplaatst op de geheel vernieuwde campus van de Erasmus Universiteit. Cox liet zich inspireren door bankjes in een Oost-Engels dorp, die waren gewijd aan de overledenen.

Bayle deskundige Wiep van Bunge

Tijdens de feestelijke overdracht spreken CBK-direceur Ove Lucas, en hoogleraar Global Arts Markets Filip Vermeylen. Hij is lid van de Kunstcommissie van de EUR. Wiep van Bunge, hoogleraar in de Geschiedenis van de Wijsbegeerte aan Erasmus School of Philosophy, houdt een lezing over het belang van Pierre Bayle voor de student van nu. Van Bunge was bijna twintig jaar lid van het team dat de omvangrijke correspondentie van Bayle heeft uitgegeven (Oxford, 1999-2017, bekroond met de Prix de l'Académie van de Académie française). Binnenkort verschijnt zijn boek From Bayle to the Batavian Revolution en onlangs was hij op France2 nog te zien in documentaire Pierre Bayle, l'apologie du doute

Over Paul Cox

Paul Cox maakte het Pierre Bayle monument in fasen, vanaf 2007. Paul Cox (1962) is een Rotterdamse kunstenaar, die zijn opleiding volgde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Den Bosch en de Staatliche kunstacademie in Düsseldorf. Zijn werk is multidisciplinair en bestaat vaak uit langlopende projecten, zoals het project I came by boat. Cox is naast zijn praktijk als kunstenaar als docent verbonden aan de Willem de Kooning Academie.

Deze onthulling wordt georganiseerd door BKOR (Beeldende Kunst & Openbare Ruimte, een programma van CBK Rotterdam) in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, en vindt plaats in het kader van het 21e lustrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam, ‘Science meets city’.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 12 16 E press@eur.nl