Overgang naar duurzaam investeren

We staan aan de vooravond van een grote transitie die de planeet kan veranderen, en waarin de maatschappelijke baten en milieu-impact van bedrijfsprojecten de plaats zullen innemen van het beoogde financiële rendement als de belangrijkste drijfveer voor toekomstige investeringen. Dirk Schoenmaker, hoogleraar Banking and Finance aan Rotterdam School of Management, Erasmus University, ziet twee belangrijke trends: duurzaamheid wordt in de financiële wereld nu echt als een issue gezien. En de tijd is aangebroken dat duurzaamheid wordt geïntegreerd in het investeringsbesluitvormingsproces, naast of zelfs vóór de traditionele focus op financieel rendement.

'Ik zie twee belangrijke trends. Ten eerste lijkt, door de algemene berichtgeving en de invloed van de academische wereld, het besef te groeien dat duurzaamheid in de financiële wereld als een zaak van belang moet worden beschouwd. Dit gaat gepaard met een groeiend besef dat duurzaam investeren op zich een goede zaak is.

Ten tweede is de tijd aangebroken dat duurzaamheid in het beleggingsbesluitvormingsproces wordt geïntegreerd, naast of zelfs vóór de traditionele focus op financieel rendement. Financieel rendement blijft uiteraard een overweging, maar het mag niet de enige factor zijn in de beleggingsvergelijking. Sociale waarde is even belangrijk. En dat geldt des te meer voor degenen die, zoals ik, geloven dat de tijd dringt om echte positieve veranderingen teweeg te brengen die de samenleving, de mensheid en natuurlijk ook de planeet ten goede komen.

Voorbereiding en preventie

Als we willen voorkomen dat we in de komende tien jaar een omslagpunt bereiken waarvan het uiterst moeilijk zou zijn om terug te keren, moeten we ons voorbereiden op de toekomst, om te voorkomen dat trends omslaan in kortstondige rages, te beginnen nu. Bedrijven die geen passende maatregelen nemen, zullen na verloop van tijd hun sociale 'licence to operate' beginnen te verliezen, in alledaagse praktische termen en niet in top-down regerings- en regelgevende termen....'

Lees het gehele artikel van Prof. Dirk Schoenmaker in RSM Discovery Magazine