Pan-Europese bank blijft slechts een wens

Les Echos
Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In de Franse krant Les Echos reageert Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, op het nieuws dat ING vertrekt uit de Franse markt.

Rentestanden

ING, de grootste bank in de Benelux, heeft laatst aangekondigd dat zij haar activiteiten niet meer zal voortzetten in Frankrijk. Het bankenconcern, dat in meerdere Europese landen actief is, zal voor het eind van 2022 verdwenen zijn uit het Franse straatbeeld. Ondanks herhaalde pogingen bleek het marktaandeel van ING te klein te zijn om een lucratieve bedrijfsvoering te ontplooien. Volgens Arnold is de kans klein dat we een pan-Europese bank zullen kennen: ‘Het integreren van al deze verschillende culturen en praktijken in de bedrijfsvoering van een internationale bank blijkt uiterst gecompliceerd’. Er is ook nog een ander probleem: de rentes zijn te laag om aantrekkelijk te zijn voor de consument. Aangezien het in het huidige tijdperk erg makkelijk is om over te stappen van bank, hebben deze rentestanden een groot negatief effect gehad op de vraag.

U kunt het artikel (Franstalig) van Les Echos, 6 april 2022, hierboven downloaden.