Pandemic & Disaster Preparedness Center bereidt straks beter voor op rampspoed

Het Nieuwe Bouwen in Rotterdam

Het Erasmus MC, de TU Delft en de EUR bouwen aan een Pandemic & Disaster Preparedness Center (PDPC). Dit kenniscentrum brengt topwetenschappers met kennis van pandemische dreigingen en klimaat gerelateerde calamiteiten samen, om te bouwen aan een ambitieuze onderzoeksagenda voor de toekomst.

Het plan voor een Pandemic & Disaster Preparedness Center is gebaseerd op een wens van viroloog prof. Marion Koopmans, die hoopt dat de huidige waakzaamheid niet afzwakt als straks de pandemie weer onder controle is.

"Iedereen realiseert zich nu wat een gigantische impact een mondiale pandemie heeft op álle aspecten van de samenleving. Het is daarom nú tijd om door te pakken. In een overleg met collega-wetenschappers van de TU Delft bleek dat er grote parallellen zijn met onderzoek naar rampen, een onderzoeksveld waarin de TU Delft topexpertise in huis heeft", aldus Koopmans.

De EUR draagt in het PDPC bij met onderzoek naar de sociale impact van rampspoed. "De huidige pandemie heeft een ongekend effect op de samenleving. Uit deze crisis leren wij dat bij een pandemie de sociale ongelijkheid groter wordt en dat menselijk gedrag een onbetwiste factor is voor crisisbeheersing", aldus gedragswetenschapper prof. dr. Semiha DenktaÅŸ, verbonden aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.

Samenwerking van topwetenschappers

Het idee van het onderzoekscentrum wordt uitgewerkt door een groep enthousiaste experts, in samenwerking met directeur Greet Vink van het Research Development Office van het Erasmus MC en Anouschka Versleijen, hoofd Funding NL bij het Valorisatiecentrum van de TU Delft.

TU Delft en Erasmus MC zijn, samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam, verbonden in samensmelting van expertises: de Convergentie. In dit samenwerkingsverband wordt sinds ruim een jaar de medisch-biologische expertise van het Erasmus MC als het ware gefuseerd met de technologische kennis van de TU Delft en de sociologische kennis van de EUR.

Het Pandemic & Disaster Preparedness Center ressorteert onder de paraplu van de Convergentie. Er zijn inmiddels al vijftig ingenieurs, artsen en wetenschappers van de deelnemende instituten aangesloten bij het PDPC. De gemeente Rotterdam ondersteunt het initiatief van harte.