Pas in 2026 vervanger spaartaks, jaar uitstel kost 385 miljoen euro

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Op dinsdag 6 september reageert Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in de uitzending van BNR Nieuwsradio op het nieuws dat niet in 2025, zoals in het coalitieakkoord is afgesproken, maar in 2026 er een vervanger voor de zogenoemde spaartaks komt. Dat jaar uitstel volgens het Ministerie van Financiën 385 miljoen euro.

De vervanger van de spaartaks in box 3 komt wordt uitgesteld met een jaar, zo maakt de hoogleraar kenbaar in een uitzending van BNR Nieuwsradio. Voorheen was het zo dat de belasting die je betaalde in box 3 was gebaseerd op een fictief rendement: de Belastingdienst ging ervan uit dat je een vooraf bepaald percentage als rendement had. De te heffen belasting werd vervolgens op dat fictieve rendement gebaseerd. Er ontstond echter een situatie waarin sommigen te weinig belasting betaalden, maar vooral waar sommigen veel te veel belasting betaalden. Met de nieuwe wetgeving zal er belasting worden geheven over het daadwerkelijke rendement, waarmee het beschreven probleem zou worden opgelost. Deze wet zou in 2025 in werking treden, maar wordt nu een jaar uitgesteld.

Uitvoeringsproblemen zijn de voornaamste reden voor dit uitstel, aldus Kavelaars. In een toelichting van staatssecretaris Van Rij beschrijft hij dat er een bedrag van 385 miljoen euro wordt misgelopen door dit uitstel. De hoogleraar kijkt hier ietwat raar van op, aangezien de nieuwe vorm eigenlijk budgetair neutraal zou zijn. Toch is er bedacht dat de nieuwe wetgeving meer zou opleveren dan de huidige. Kavelaars zegt echter toch geen bezwaar te hebben tegen het uitstel van de wetgeving.

U kunt het volledige artikel van BNR Nieuwsradio, 6 september 2022, hier beluisteren.