Peter Wakker onderscheiden met de Frank P. Ramsey medaille

Peter Wakker onderscheiden met de Frank P Ramsey medaille

Prof.dr. Peter Wakker is onderscheiden met de Frank P. Ramsey medaille, de hoogste erkenning van de INFORMS Decision Analysis Society (DAS). De onderscheiding valt Wakker te beurt voor zijn bijdragen aan de theorie en toepassingen op het gebied van de besliskunde. DAS onderzoekt hoe we irrationele inconsistenties in onze beslissingen kunnen ontdekken en gebruiken om deze te verbeteren. Het is dus het prescriptieve en kwantitatieve deel van behavioral economics (nudge). De DAS doet veel toegepast advieswerk.

De Frank P. Ramsey medaille is vernoemd naar Frank Plumpton Ramsey, een wiskundige van Cambridge University die wordt beschouwd als een van de pioniers van de besliskunde in de twintigste eeuw. Zijn essay "Truth and Probability" uit 1926 (postuum gepubliceerd in 1931) leidde tot een verdere doorontwikkeling van de mathematische besliskunde door John von Neumann en Oskar Morgenstern, Leonard J. Savage, en anderen.

Peter Wakker is als hoogleraar besliskunde verbonden aan de capaciteitsgroep Econometrie van de Erasmus School of Economics. Hij werkt op het terrein van behavorial economics en richt zich met zijn onderzoek op de verschillen tussen normatieve en beschrijvende beslissingen en besluiten op grond van risico en onzekerheid.

Voor meer informatie, klik hier