PhD Robin Zoutenbier: ambtenaren zijn luier dan mensen in het bedrijfsleven

PhD Robin Zoutenbier: ambtenaren zijn luier dan mensen in

Ambtenaren zijn luier dan mensen die voor het bedrijfsleven werken, maar ze zijn ook onbaatzuchtiger. Dat is de conclusie van een onderzoek door Robin Zoutenbier, PhD student Algemene Economie aan de Erasmus School of Economics. Op 15 januari 2013 licht hij het onderzoek toe bij BNR Nieuwsradio.

Hoe kan je luiheid meten? 'Dat hebben we gedaan met behulp van een vragenlijst. Mensen krijgen een aantal stellingen voorgelegd waarop ze zichzelf kunnen scoren. Het zijn simpele stellingen waarin mensen op allerlei persoonseigenschappen gescoord worden,' aldus Robin Zoutenbier bij BNR Nieuwsradio.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die in de publieke sector luier zijn. Onderpresteren wordt in de publieke sector meer getolereerd en goed presenteren wordt minder beloond dan in het bedrijfsleven. Hierdoor werken luie personen eerder in de publieke sector.

Wat kan de overheid met dit onderzoek? 'De overheid zou minder luie mensen aan kunnen trekken door een ander personeelsbeleid te voeren. Managers zouden slechte prestaties minder moeten gedogen en goede prestaties sterker moeten belonen.'

'Uit het onderzoek blijkt dat in de publieke sector ook een hoop gemotiveerde mensen rondlopen. Mensen die hard werken zonder dat ze een extra beloning krijgen voor hun prestaties.'

Klik hier voor het volledige fragment (BNR Nieuwsradio)