Philip Hans Franses geeft zijn reactie op de groei van de Nederlandse economie in het derde kwartaal

Philip Hans Franses geeft zijn reactie op de groei van de

Volgens de eerste raming van het CBS is de Nederlandse economie in het derde kwartaal van 2013 met 0,1 procent gegroeid ten opzichte van een kwartaal eerder. Het is het eerste kwartaal met groei na het tweede kwartaal van 2012. Het herstel van de Nederlandse economie werd begin juli al voorspeld door de Rotterdamse hoogleraren van de Erasmus School of Economics Philip Hans Franses en Bert de Groot, samenstellers van de Econometric Institute Current Indicator of the Economy (EICIE*). Philip Hans Franses geeft zijn reactie in de uitzending van BNR nieuwsradio op donderdag 14 november 2013.

‘We hoopten natuurlijk dat dit zou gaan gebeuren. De verrassing is wel dat het minder plus is dan wij dat zelf hadden voorzien. Wij waren nog wat optimistischer dan wat nu uitkomt. Maar het is fijn om te zien dat we deze voorspelling redelijk goed hebben gedaan’, aldus Franses.

* De EICIE indicator van de Erasmus School of Economics is gebaseerd op de relatie tussen de werkenden via de uitzendorganisatie Randstad (als bedrijf in zijn soort de nummer 2 van de wereld)  en de bewezen voorlopende activiteiten van de uitzendmarkt op de Nederlandse economie. Sinds 2005 wordt per kwartaal de EICIE-indicator gepubliceerd in Economisch Statistische Berichten (ESB).

• Klik hier voor het audiofragment met Franses bij BNR Nieuwradio en hier voor het artikel op de website van BNR, d.d. donderdag 14 november 2013.
  • Klik hier voor het bericht uit juli 2013 waarin Philip Hans Franses en Bert de Groot hun voorspelling over het herstel van de Nederlandse economie deden.