Piet krijgt z’n eigen glossy

Na Linda, Matthijs, Jan en Johan krijgt nog een andere markante persoonlijkheid van Nederland een glossy: PIET. PIET is het eerste overzicht van mogelijkheden om de traditie van Sinterklaas te vernieuwen, met artikelen en beelden van acteurs, kunstenaars, filmmakers, muzikanten, (kinderboeken)schrijvers, ondernemers, wetenschappers, onderwijzers, activisten, opiniemakers en kinderen. De glossy PIET wordt op donderdagavond 19 november gelanceerd, tijdens het programma ‘Who’s afraid of Zwarte Piet?’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het sinterklaasfeest is een van de meest geliefde tradities van Nederland. De laatste jaren is Piet aan verandering onderhevig. Sinds 2011 lijkt deze verandering in een stroomversnelling te zijn gekomen. Vijf diversiteitswetenschappers van de Erasmus School of History Culture and Communication en mediaprofessionals uit Amsterdam en Rotterdam hebben daarom de handen ineengeslagen om een glossy te creëren.

Handboek
De glossy, bedoeld als handboek voor de moderne sinterklaasviering, laat zien hoe veranderingen in het sinterklaasfeest op creatieve manieren in binnen- en buitenland plaatsvinden. Het kan inspiratie bieden voor diegenen die nadenken over de vorm en invulling van het eigen sinterklaasfeest, of het nu scholen, bedrijven, media of families zijn.
Bijdragen in PIET zijn er van o.a. Akwasi, Hedy d’Ancona, Abelkader Benali, Sunny Bergman, Damiaan Denys, Arthur Japin, Tanja Jess, Rossana Kluivert, Irene de Kom-Avogadri, Howard Komproe, Charly Luske, Anousha Nzume, Pauline van der Meer Mohr, Hadewych Minis, Jörgen Raymann, Louise Schiffmacher, Sylvana Simons, Alex van Stipriaan, Sylvia Stuurman, Peter R. de Vries en Sylvia Witte.

De glossy is mogelijk gemaakt met steun van Stichting Democratie en Media, Erasmus Trustfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Erasmus Universiteit Rotterdam, en Erasmus School of History Culture and Communication.
PIET verschijnt in een oplage van 5000 exemplaren en wordt gedistribueerd door Trichis.
Verkrijgbaar vanaf 20 november 2015 bij Bruna, De Bijenkorf, bol.com en boekhandels voor € 9,95.

Media present-exemplaren: engelbert@eshcc.eur.nl
Aanmelden 'Who is afraid of Zwarte Piet': Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam,
T (010) 408 1216 E press@eur.nl