Plussize modellen en influencers als boegbeeld voor een diverser schoonheidsideaal

Anne-Mette Hermans in AD, Viva en Grazia

Steeds meer webwinkels en modemerken zetten vollere vrouwen in voor campagnes en covers. Het zorgt voor een diverser beeld in de mode waar steeds meer vrouwen zich in herkennen. Volgens communicatiewetenschapper Anne-Mette Hermans zijn body positivity bewegingen op sociale media van groot belang geweest. 

Waar de modewereld lang volgehouden heeft dat mode alleen verkoopt als je het op een heel kleine maat toont, laten influencers zien dat je met een grotere maat veel volgers kunt trekken en geld kunt verdienen. Zo speelt plussize model Yoliswa Mqoco de hoofdrol in de campagne 'Here to Stay' van Zalando en poseert influencer/plussize model Vivian Hoorn voor de Bijenkorf in een minikini van Burberry. 

Bewegingen als body positivity op sociale media zijn volgens Hermans van groot belang geweest. "Die hebben aan meer variatie in de mode bijgedragen; niet alleen qua gewicht, maar ook qua leeftijd, huidskleur en seksuele voorkeur,’’ aldus Hermans in het AD. Zalando’s plussize troef Yoliswa Mqoco, een ‘trotse lesbienne’, is niet toevallig ook boegbeeld van de zwarte lhbt-gemeenschap.

Lees het volledige artikel in het AD.

Recente andere interviews met Anne-Mette Hermans: 

  • Viva: interview in artikel “het perfecte plaatje”
  • Grazia: interview in artikel “mooi niet”
Onderzoeker

dr. (Anne-Mette) AMM Hermans

Gerelateerde content

Anne-Mette Hermans in de media over de normalisering van cosmetische ingrepen

Anne-Mette Hermans doet onderzoek naar de sociale context van cosmetische chirurgie en is daar de afgelopen maand over geïnterviewd door verschillende media.

Dr. Anne-Mette Hermans geïnterviewd door de Volkskrant

Dr. Hermans (ESHCC) over filters, selfies en cosmetische chirurgie en de motivatie van jongeren om cosmetische ingrepen te ondergaan en de rol van social media…

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen