Politieke correctheid, digitale erfenis en hoe gedachtes er echt uit zien in de hersenen in Studio Erasmus

studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Chris de Zeeuws ontwikkelde een techniek om te kunnen zien hoe onze gedachtes er echt uit zien in de hersenen. Gerben Bakker en Gert Jan Geling schreven een boek over de gevaarlijke politieke correctheid van de Nederlanders. En wat te doen met sociale media accounts en andere digitale gegevens van een overledene? Dat en meer dinsdag 20 november 2018 in Studio Erasmus, de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam in Theater Rotterdam.

Op dinsdag 20 november 2018 staan in Studio Erasmus in Theater Rotterdam o.a. op het programma:

• Waarom we nu naar Marx moeten luisteren - Tien jaar na de val van Lehman Brothers is er aan de basis van ons financiële systeem nauwelijks iets veranderd. Sterker nog: volgens velen is de volgende crisis alweer in aantocht. Biedt Marx een oplossing? Econoom Irene van Staveren over het belang van een van de meest invloedrijke (en verguisde) denkers van de afgelopen eeuwen: Karl Marx.
  • Hoe ziet een gedachte eruit? – Neurowetenschapper Chris de Zeeuw slaagde er in om voor het eerst inzicht te krijgen in wat er in de hersenen gebeurt als we een gedachte hebben, ons concentreren of een keuze proberen te maken. Zijn bevindingen worden alom bejubeld en gezien als een paradigmashift in het hersenonderzoek.
  • Wat te doen met Facebook-account of telefoonabonnement na overlijden? Studentondernemer Graciëlla van Hamersveld heeft de dienst Closure opgericht, die nabestaanden helpt met de digitale erfenis.
  • Is Nederland doorgeslagen in politieke correctheid? - De Islam, slavernij, zwarte piet: slechts een greep uit de thema’s waarover je verweten kunt worden politiek correct te zijn. Maar wat is politiek correct gedrag eigenlijk? Wat zegt de groeiende aanwezigheid van politieke correctheid over deze tijd? Onderzoekers Gerben Bakker en Gert Jan Geling schreven een boek (Over Politieke Correctheid, 2018) waarin ze stellen dat politieke correctheid niet zo onschuldig is als het lijkt, en mogelijk zelfs een bedreiging kan vormen voor onze democratie.

Met livemuziek van soulvolle singer-songwriter Eline Mann en uiteraard een mini-stadscollege in samenwerking met Vers Beton.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton, Erasmus Magazine en Theater Rotterdam. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds. Presentatie: Geert Maarse.

Toegang gratis, reserveren mogelijk via deze link.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl