Positieve rente op Nederlandse staatsleningen voor het eerst in 2 jaar

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

Rente op Nederlandse staatsleningen is voor het eerst in 2 jaar tijd weer positief. Dat betekent dat de overheid niet langer gratis geld kan lenen. In het economenpanel van BNR nieuwsradio praat Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics over hoe dit kan en wat dit nou betekent voor de economie.

Volgens Jacobs spelen twee belangrijke factoren hier een rol: Ten eerste verwachten mensen dat de economie weer gaat herstellen na de corona pandemie. Overheden hebben behoorlijk gestimuleerd en gaan dat naar verwachting de komende jaren ook nog doen. In Amerika zie je ook dat Biden een ongelofelijke hoeveelheid stimulering in de stijgers zet. Tegelijkertijd zien we ook dat de pandemie waarschijnlijk een deel van het aanbod in de economie heeft beschadigd. Daardoor zal er straks niet geleverd kunnen worden en zal er wat inflatie komen. ‘Ik denk dus dat door de hoge vraag naar goederen, een beschadiging aan het aanbod, en de verwachte inflatie, er nu toe leiden dat de rente gaat stijgen’, zegt Jacobs.

De overheid heeft sinds het begin van de coronacrisis er alles aan gedaan om een beschadiging van de economie te voorkomen door allerlei stimuleringsprogramma’s. Hoe kan het dan dat we toch inflatie gaan zien? Volgens Jacobs was de situatie nog een stuk erger geweest als de overheid niet zoveel had gestimuleerd. ‘Ik denk dat het macro-economisch beleid heel goed heeft uitgewerkt. Maar toch zien we wel dat we in 2022 weer terug zijn op het BBP-niveau van 2019. Dat betekent toch dat we een aantal jaren groei zijn misgelopen.’

Een heel belangrijk effect van de stijgende rente is de herstelling van de dekkingsgraad van de pensioenfondsen. Die rente is nu in een aantal maanden tijd toch met een half procentpunt omhoog gegaan. ‘Dat is best fors’, zegt Jacobs. Daarnaast is het ook mogelijk dat we het effect van de stijgende rente in de hypotheekrentes terug gaan zien. Dit blijft echter nog maar de vraag door de grote concurrentie tussen hypotheek verstrekkers.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 17 mei 2021, kunt u hier vinden.