Pride in Progress Symposium 'Celebrating Diversity in Queer Discourses'

Alexander Santos Lima

Vorige week organiseerde QuEUR (het queer werknemersnetwerk van de Erasmus Universiteit Rotterdam) haar eerste Pride in Progress Symposium over "Celebrating Diversity in Queer Discourses" met studenten, alumni, academisch personeel en professionele diensten van alle faculteiten en instellingen van onze universiteit. Wat een feest, met een volle zaal!

De keynote door dr. Joel A. Davis Brown ging over queer wisdom en hoe die te gebruiken is voor inclusief leiderschap: "LGBTQ+ mensen wonen bijna overal ter wereld. Toch is er, ondanks hun aanwezigheid en toenemende zichtbaarheid in onze interculturele wereld, een voelbare leegte als het gaat om het begrijpen en betrekken van de LGBTQ+ cultuur. LGBTQ+ mensen bezitten een cultureel genie dat onze planeet kan transformeren. Als wij als leiders, interculturalisten, praktijkmensen en wereldburgers de door LGBTQ geïnspireerde bron van wijsheid willen aanboren, dan moeten we afleren wat we geleerd hebben om de verhalen van LGBTQ-mensen te ontvangen, te onderzoeken en te eren. De geschenken die de LGBTQ+-gemeenschap in zich draagt, bevinden zich in ons allemaal."

Het symposium werd gevolgd door vier parallelsessies waar 13 onderzoekers hun onderzoek naar queer-gerelateerde onderwerpen presenteerden. Onze beleidsadviseur en bestuurslid van QuEUR, Paulo Carvalho da Silva, modereerde de derde parallelsessie over "Queer jongeren, migranten en studenten". Paulo: "Tijdens deze drie presentaties leerden we meer over de noodzaak van "sociale bubbels" voor het welzijn van queer medewerkers en studenten in instellingen voor hoger onderwijs, we doorliepen de contextualisering van queer Afrikaanse migratie in de Sub-Sahara Afrikaanse politiek en we ontdekten nieuwe projecten, gericht op beleidsmedewerkers, over hoe stigmatisering, eenzaamheid en mentale nood te bestrijden zijn bij queer vluchtelingen en jongeren in Den Haag en de regio Zuid-Holland."

Hieronder vind je meer over de onderzoekers en hun onderzoek.

Psychological and Sociocultural dynamics

• Clement Bellet (ESE) - Do Customers Respond to Social Movements? Evidence from Gender-Stereotypical Purchases After #MeToo
  • Ruth van der Hallen (ESSB) - Secrecy dynamics within the LGBTQIA+ community compared to cisgender heterosexuals

Media, Online Representaion, and Information Sharing

• Bartosz Zerebecki (ESHCC) - Media representation of diverse characters with an analytical focus on People of Colour and non-heterosexual characters in Sex Education and their effects
  • Marit Dukker (ESSB) - The impact of negative reporting on the wellbeing and coping strategies of LGBTQ+ people in the Netherlands
  • Yana Zaharieva (ESHCC) - Queering Commons: An Exploratory Look into the Information Commons in LGBTQ+ communities

Queer youth, migrants, and students

• Elissaios Papyrakis (ISS) - Understanding the life experiences of LGBTQ youth and refugees in The Hague
  • Minyuan Cheng (ESE) - Sense of Belonging and Social Bubble of LGBTQIA+ Students in Universities and EUR
  • Jamel Buhari (Institute for History - Leiden University) - Queer Sub-Saharan African migrants in the Netherlands: the intersections of sexuality, race, gender, class and religion

LGBTQIA+ rights, hate speech and self-expression

• Tim van der Toorn (ESSB) - From Persecution to Pride? The Impact of War on LGBTQ+ rights. A Case Study on Russia and Ukraine.
  • Efrance Nabaloga (ISS) - The role of social media on the self-expression of LGBTIQ community in Uganda
  • Tegan Snyman (ESL) - Religiously motivated 'hate speech' targeting queer people: an international human rights law analysis