Problemen in de cryptowereld

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Recentelijk sprak Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, bij het beleggerspanel van BNR Nieuwsradio over het nieuws dat vorige week het cryptoplatform FTX is geïmplodeerd. Hoe gaat het nu verder met de cryptowereld?

Bij het cryptoplatform FTX is er voor ongeveer 1 miljard euro aan crypto’s gestolen. De eigenaar van FTX probeerde namelijk een aantal andere cryptobedrijven te redden, voornamelijk via zijn handelshuis. Echter ging zijn eigen handelshuis hierdoor bijna ten onder. Om zijn handelshuis te redden, zijn er middelen van FTX naar het handelshuis geschoven. FTX kreeg het vervolgens zelf erg zwaar. Als gevolg daarvan hebben veel beleggers geld teruggetrokken, waardoor er ineens 5 miljard aan klantgeld weg was. FTX vroeg vervolgens faillissement aan.

Een van de grootste oorzaken van dit probleem is dat de cryptowereld een zwaar ondergereguleerd domein is, aldus Pieterse-Bloem. Een ander probleem is dat er zeer weinig waarde achter crypto zit, aldus de hoogleraar. Volgens enkele cryptomagnaten zou een fonds een goede oplossing zijn om dit soort situaties te voorkomen. Bovendien zou regulering goed zijn. Met dat laatste is Pieterse-Bloem het deels eens: regulering zou een goede zaak zijn, maar komt vaak in erg grote pakketten en komt vaak te laat.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 15 november 2022, hier beluisteren.