Proefschrift van Siri Driessen (ESHCC) in Trouw en NRC

Portrait picture of Siri Driessen

Op 10 december promoveerde onderzoeker Siri Driessen van de Erasmus School of History, Culture & Communication op haar proefschrift Touching war. An Etnographic analysis of war tourism in Europe. In Trouw kwam afgelopen weekend haar proefschrift aan bod in een artikel over getraumatiseerde oorlogsveteranen. Een week later verscheen het onderzoek ook in NRC.

Ook toen nog niemand had gehoord van het psychologische verschijnsel trauma keerden veteranen terug naar plekken waar ze ooit hadden gevochten. Zo keerden Amerikaanse soldaten terug naar Gettysburg, waar ze in 1863 op elkaar schoten, en bezochten Franse veteranen de slagvelden uit de Eerste Wereldoorlog.

Tegenwoordig verzorgen Amerikaanse reisbureaus veteranentrips naar Vietnam, vertelt cultuurwetenschapper Siri Driessen, die vrijdag aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit is gepromoveerd op het onderwerp ‘oorlogstoerisme’. “Aanvankelijk ging het bij die bezoeken vooral om herdenken”, vermoedt ze. Reizen als middel om trauma’s te verwerken kwam pas veel later in zwang. “Bij defensie is pas na Bosnië veel aandacht gekomen voor posttraumatische stressstoornis.”

Driessen onderzocht diverse groepen oorlogstoeristen. “Over ‘gewone’ oorlogstoeristen is best veel gepubliceerd, maar niet over motieven en ervaringen van oorlogsveteranen.”

Lees het artikel in Trouw hier.
Lees het artikel in NRC hier.

Promovendus
Dr. Siri Driessen