Prof. dr. Steven Vertovec aangesteld als gasthoogleraar bij Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Foto van Visiting Professor Steven Vertovec

Voor het academisch jaar 2019-2020 is prof. dr. Steven Vertovec aangesteld als gasthoogleraar bij het Department of Public Administration and Sociology (DPAS). Prof. Vertovec is een toonaangevende wetenschapper op het gebied van migratie en diversiteit. Vooral zijn werk over de opkomst van de superdiversiteit en over transnationalisme heeft wereldwijd veel invloed gehad.

Prof. Vertovec is directeur van het Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity in Göttingen. Voorheen was hij hoogleraar in Transnational Anthropology aan het Institute of Social and Cultural Anthropology, University of Oxford, Directeur van het British Economic and Social Research Council’s Centre on Migration, Policy and Society (COMPAS), en Senior Research Fellow aan het Linacre College, Oxford. Daarnaast is Vertovec mederedacteur van het tijdschrift Global Networks en redacteur van de Palgrave Macmillan boekenreeks 'Global Diversities'.

Vital Cities and Citizens

De benoeming van prof. Vertovec past in het kader van het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens en het Erasmus Migration and Diversity Institute. Vertovec zal ook betrokken zijn bij de ontwikkeling van het nieuwe Leiden-Delft-Erasmus Centre on Governance of Migration and Diversity. Prof. dr. Jurian Edelenbos, academisch directeur van Erasmus Initiative en strategische pijler Vital Cities and Citizens, is enthousiast: “De deelname van prof. dr. Vertovec in het VCC-programma zal de discussie doen oplaaien en onderzoeksideeën genereren, met name op het gebied van inclusieve steden. Mis de kans niet om met hem te praten en van gedachten te wisselen".

Tijdens zijn tijd als gasthoogleraar zal Vertovec sessies organiseren en lezingen geven. Deze sessies en bijeenkomsten worden te zijner tijd aangekondigd.

Karen Stange, e-mail: stange@essb.eur.nl.