Prof. mr. dr. Madeleine Merkx benoemd tot bijzonder hoogleraar Indirecte belastingen

Foto van prof. Madeleine Merkx

Prof. mr. dr. Madeleine Merkx is met ingang van 1 november 2018 benoemd tot bijzonder hoogleraar Indirecte belastingen (0,4 fte) binnen de sectie Belastingrecht.

De bijzondere leerstoel van prof. Merkx wordt gefinancierd door EFS, Erasmus University Rotterdam en heeft een netwerkfunctie, bedoeld om de samenwerking tussen Erasmus School of Law, Erasmus School of Economics en de EFS, Erasmus University Rotterdam te verstevigen. De samenwerking heeft betrekking op onderwijs en multidisciplinair onderzoek op het gebied van Europese internationale belastingen in het onderzoeksprogramma Fiscal autonomy and its boundaries. Binnen dit programma staat de vraag centraal welke externe invloeden hun stempel drukken op belastingwetgeving, en welke de gevolgen daarvan (kunnen) zijn.

Het werk van prof. Merkx richt zich op impact op beleid en wetgeving, om zodoende een bijdrage te leveren aan oplossingen voor vraagstukken op het gebied van indirecte belastingen binnen een Europese of internationale context.

Prof. Merkx zal zich inzetten voor de samenwerking met relevante derde partijen en sociale partners (zoals de Nederlandse Belastingdienst en de Europese Unie), om zodoende verbinding te effectueren tussen onderzoek, beleid en praktijk.

Prof. Madeleine Merkx promoveerde in 2011 aan Tilburg University op De woon- en vestigingsplaats in de BTW. Sinds 2015 is zij UHD aan de Universiteit Leiden. Daarnaast is zij partner bij BDO Accountants en Adviseurs.