Prof. mr. dr. Ruben Houweling in Trouw: 'Terreurdreiging speelt mee bij verbod staking KLM'

In het dagblad Trouw geeft Houweling zijn visie op de uitkomst van het kort geding tussen KLM en FNV. De rechter besloot donderdag dat een staking van het grondpersoneel van KLM in verband met de vakantiedrukte en de terreurdreiging ontoelaatbaar is. Ook staat in het vonnis dat de schade van eventuele acties juist door de vakantiedrukte hoger kan uitvallen. 

Vorige week werden acties van de bond op het laatste moment afgeblazen. Grondmedewerkers van KLM wilden staken, maar de luchtvaartmaatschappij stapte naar de rechter, die de acties toen voor een week verbood. De rechter besloot donderdag dat het grondpersoneel in ieder geval niet voor 4 september mag staken. De FNV ligt al een tijdje overhoop met KLM over de arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel. KLM wil graag weer in gesprek, maar FNV is daar alleen toe bereid als de luchtvaartmaatschappij met betere voorstellen komt. De twee partijen kunnen het maar niet eens worden over een nieuwe cao. De FNV wil daarom - na enkele kleinere acties - staken. Tussen de 100 en 200 man zouden het werk neerleggen, met vertragingen en problemen met bagage tot gevolg. 

Houweling, hoogleraar arbeidsrecht bij ESL, begrijpt de uitspraak van de rechter, ook al vindt hij het een uitzonderlijke beslissing: “Je moet tegenwoordig wel van goeden huize komen wil je tornen aan het stakingsrecht. De rechter beroept zich op een dringende maatschappelijke reden om het staken te verbieden. De rechter stelt niet voor niets dat de hij de aanslag op luchthaven Zaventem nog vers op het netvlies heeft. Ik denk niet dat hij het had verboden als de terreurdreiging er niet was geweest.”

De FNV legt zich niet bij de uitspraak neer maar gaat in beroep. 

Naast het grondpersoneel van KLM zijn ook de piloten van easyJet niet tevreden met hun huidige arbeidsvoorwaarden. Afgelopen week legden de piloten voor de derde keer in korte tijd het werk neer. In de rechtszaak die volgde besloot de rechter dat de piloten het werk wel mogen neerleggen, zij het dat dit minimaal 6 uur van te voren medegedeeld moet worden. EasyJet tekende hoger beroep aan, omdat 6 uur een veel te korte tijd is aldus een woordvoerder. EasyJet zal wellicht met belangstelling naar het conflict tussen KLM en FNV kijken. Toch zijn de zaken niet per se vergelijkbaar, zo vervolgt Houweling: "Het zou logisch zijn als easyJet dit aangrijpt om verdere stakingen van de piloten te voorkomen, maar een staking bij de bagageafhandeling heeft andere gevolgen dan wanneer piloten hun vliegtuigen aan de grond houden."

Bron: Trouw