Prof. Ruben Houweling geeft webinar over de arbeidsrechtelijke gevolgen van corona

Foto van Ruben Houweling

Op 31 maart 2020 gaf prof. Ruben Houweling, hoogleraar Arbeidsrecht aan Erasmus School of Law, vanuit Zwitserland een webinar over de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW) met ruim 1800 deelnemers.

De docenten van Erasmus School of Law zitten niet stil tijdens de coronacrisis en dat laat prof. mr. dr. Ruben Houweling maar al te goed zien. Tijdens een vakantie met zijn gezin kwam hij vast te zitten in Zwitserland, omdat daar op dat moment een lockdown werd afgekondigd. Het arbeidsrecht staat in deze tijd niet stil en prof. Houweling zeker ook niet.

Prof. Houweling is een expert op het gebied van arbeidsrecht en wordt tijdens de coronacrisis van alle kanten overspoeld door arbeidsrechtelijke vraagstukken. In Zwitserland vatte hij daarom het idee een webinar te organiseren over een van de meest relevante vraagstukken voor werkgevers van het moment: de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid.

Succesvolle samenwerking: 1800 deelnemers

Samen met mr. Astrid Helstone (arbeidsrecht advocaat) en prof. Evert Verhulp (Universiteit van Amsterdam) werd in korte tijd het webinar vormgegeven. Met behulp van prof. Sigrid Hemels vond hij mr. Ton Mertens bereid mee te doen als expert loonheffingen. Met zijn webinar probeert prof. Houweling zijn kennis over het arbeidsrecht te delen met de rest van Nederland en zo zijn steentje bij te dragen aan het dienen van de publieke zaak. En met succes mag gezegd worden… Ruim 1800 deelnemers namen deel aan het webinar en via de chatfunctie werden ruim 448 inhoudelijke vragen aan de sprekers gesteld. Kortom, er volgt heel snel een tweede webinar om alle deelnemers van een antwoord te voorzien!

Over de NOW

De NOW is een tegemoetkoming voor werkgevers met personeel in loondienst die door een buitengewone gebeurtenis, zoals het coronavirus, een omtzetverlies verwachten van 20% of meer. Via de NOW kan een werkgever een substantiele tegemoetkoming krijgen in de loonkosten om werknemers door te kunnen betalen. De noodmaatregel gaat op 31 maart van kracht en vervangt daarmee de Werktijdverkorting (Wtv), de eerdere maatregel van het kabinet om Nederlandse ondernemers tegemoet te komen.

Klik hier voor meer informatie over de NOW.