Promotie Danielle van Hout op donderdag 23 januari 2014

Op donderdag 23 januari 2014 vindt de promotie plaats van Danielle van Hout. De titel van het proefschrift is 'Belissingen maken op basis van sensorisch onderzoek in een industriele context; toepassingen van signaal detectie theorie en Thurstoniaanse modellen'. Promotores zijn professor Patrick Groenen (Erasmus School of Economics) en professor Garmt Dijksterhuis (Universiteit van Kopenhagen). Daarnaast bestaat de beoordelingscommissie uit professor Roy Thurik (Erasmus School of Economics), professor Rolf Zwaan (Faculteit der Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam) en professor Kees de Graaf (Wageningen University and Research centre).

Tijd en locatie

De promotie vindt plaats in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam (complex Woudestein) om 13.30 uur.

Over het proefschrift

In de Fast Moving Consumer Goods industrie vormen resultaten uit sensorisch onderzoek de basis voor tal van belangrijke beslissingen, bijvoorbeeld beslissingen over het lanceren van nieuwe producten, het veranderen van bestaande producten om deze gezonder of meer duurzaam te maken, of om door te gaan met de ontwikkeling van nieuwe technologieen. Het is belangrijk dat de sensorische testmethoden die gebruikt worden efficient, nauwkeurig en goed voorspellend zijn, zodat beslissingen snel, maar ook weloverwogen, gemaakt worden.

Met behulp van Signaal Detectie Theorie en Thurstoniaanse modellen kan de effectiviteit van sensorisch onderzoek verbeterd worden, en deze theorieën zijn toegepast op sensorische verschiltesten. Deze testen worden gebruikt om kleine verschillen tussen producten te meten, en kunnen belangrijke vragen beantwoorden zoals: "Zijn deze twee producten vergelijkbaar in smaak", "Maakt de verandering in ingredienten het product anders?", En "Kunnen consumenten verschillen opmerken?"

Twee toepassingen zijn onderzocht. De eerste toepassing is het vergelijken en optimaliseren van verschillende testmethoden zodat de meest effeciente methoden geselecteerd of ontworpen kunnen worden. De tweede toepassing is om resultaten van verschillende onderzoeken te integreren en zo betere kennis op te bouwen over de relevantie van verschillen, bijvoorbeeld door de sensorische verschillen gedetecteerd door een getraind panel in een testruimte te vergelijken met verschillen waargenomen door consumenten thuis. Met dergelijke kennis kunnen toekomstige studies beter voorspellen of product verschillen belangrijk zijn voor consumenten. Dit zal de kwaliteit van besluitvorming verbeteren, en de benodigde hoeveelheid testen verminderen.

Van Hout’s PhD-onderzoek is gepubliceerd binnen de ERIM PhD series en zal worden verdedigd bij Erasmus Research Institute of Management (ERIM). ERIM is het gemeenschappelijke onderzoeksinstituut van Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor meer informatie over de plechtigheid kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communicatie Adviseur van de Erasmus School of Economics, tel. (010) 408 1762 of 06 5364 1846 , e-mail: rdegroot@ese.eur.nl of Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam: press@eur.nl of (010) 408 1216.