Promotie Ruben de Bliek op donderdag 21 mei 2015

Op donderdag 21 mei 2015 vindt de promotie plaats van Ruben de Bliek. De titel van het proefschrift is 'Empirische studies over de economische impact van vertrouwen'. Promotores zijn professor Justus Veenman (Emeritus Erasmus School of Economics - Erasmus Universiteit Rotterdam) en professor Philip Hans Franses (Erasmus School of Economics - Erasmus Universiteit Rotterdam). Daarnaast bestaat de beoordelingscommissie uit professor Dinand Webbink (Erasmus School of Economics - Erasmus Universiteit Rotterdam), professor Jack Vromen (Faculteit der Wijsbegeerte - Erasmus Universiteit Rotterdam) en professor Christian Bjørnskov (Aarhus University).

Tijd en locatie

De promotie vindt plaats in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam (complex Woudestein) om 15.30 uur.

Over het proefschrift

“Denkt u, in het algemeen, dat de meeste mensen te vertrouwen zijn, of dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn in de omgang met mensen?” Deze surveyvraag wordt regelmatig aan duizenden mensen wereldwijd gesteld. Het antwoord op deze vraag geeft aan hoeveel vertrouwen individuen hebben in 'de anonieme medemens'. De studies in dit proefschrift laten zien dat dit vertrouwen economische consequenties heeft.

Binnen de economie wordt vertrouwen nog vaak genegeerd. Het is moeilijk vertrouwen te verenigen met het gangbare beeld van de ‘economische mens’ als rationeel wezen dat enkel in de eigen behoefte voorziet. In deze thesis staan vier empirische onderzoeken waarvoor deze gedragsaanname niet geldt. Sterker nog, ze laten zien dat in veel situaties meer vertrouwen beter is. Van individueel salaris en de locatiekeuze van multinationals tot de productiviteit en technologische ontwikkeling van landen: vertrouwen doet er toe. Per studie wordt stilgestaan bij hoe vertrouwen economische waarde genereert, en hoe groot de economische impact is. Daarnaast worden modellen over de ontwikkeling van vertrouwen gebruikt om een verklaring te vinden voor de grote verschillen in vertrouwen tussen individuen, regio’s en landen.

De Bliek’s PhD-onderzoek is gepubliceerd binnen de ERIM PhD series en zal worden verdedigd bij Erasmus Research Institute of Management (ERIM). ERIM is het gemeenschappelijke onderzoeksinstituut van Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor meer informatie over de plechtigheid kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communicatie Adviseur van Erasmus School of Economics, tel. (010) 408 1762 of 06 5364 1846 , e-mail: rdegroot@ese.eur.nl of Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam: press@eur.nl of (010) 408 1216.