Racisme in voetbal aanpakken: “Misschien dat puntenaftrek zou kunnen werken”

Jacco van Sterkenburg in Nieuwsuur
Football stadium
Football on grass in stadium

De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme heeft de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) onlangs opgeroepen om voetbalclubs op het hoogste niveau in Nederland te straffen met puntenvermindering, wanneer er sprake van discriminatie of racisme is. Volgens hem heeft de KNVB nog te weinig gedaan om het probleem aan te pakken. Jacco van Sterkenburg, bijzonder hoogleraar ras, inclusie en sportmedia aan ESHCC, kan zich wel voorstellen dat puntenaftrek zou kunnen werken, omdat supporters elkaar dan wellicht gaan aanspreken op hun gedrag. Hij gaf maandag 26 juni in Nieuwsuur uitleg over discriminatie en racisme in voetbal.

Institutioneel en onbewust

Het Nederlands voetbal heeft een racismeprobleem en dat is meer dan alleen oerwoudgeluiden en spreekkoren. “Voetbalbesturen zijn vaak witte mannelijke netwerken,’ zegt Jacco. “Bestuurders kijken binnen hun netwerken naar coaches en ook dat zijn vaak witte mannen. Daarnaast blijkt uit interviews dat spelers last hebben van stereotypering, waardoor ze bijvoorbeeld gezien worden als goede atleet, maar niet als leider. Daarom zijn aanvoerders van teams ook vaak wit. In die zin is er op meerdere vlakken sprake van racisme, maar vaak op een institutionele, onbewuste manier".

Scheef

De KNVB is zich bewust van het probleem en heeft een actieplan opgesteld. Maar het heeft nog niet het gewenste effect, de spreekkoren blijven. Jacco vindt het ook scheef dat er strenger wordt opgetreden tegen gegooide voorwerpen dan tegen bijvoorbeeld antisemitische spreekkoren door het hele stadion. “Dat is wrang en heeft niet de juiste proportionaliteit.”

Portrait picture of Jacco van Sterkenburg

Jacco was ook op andere plekken aanwezig om te spreken over het onderwerp. Hij was donderdag 29 juni aanwezig bij RADAR Rotterdam om te spreken over discriminatie in het amateurvoetbal. Op dezelfde dag sprak hij in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam over genderstereotypen in de mediaberichtgeving rond vrouwenvoetbal.

Onderzoeker

Bekijk het volledige item in de uitzending van Nieuwsuur, vanaf minuut 32.