Radicalisering, ethiek en criminele bendes in Studio Erasmus

Hoe houden wij jongeren uit handen van IS? Waarom blijft onethisch gedrag in het bedrijfsleven onbestraft? En bestaat de Nederlandse gangster? Die vragen komen langs in Studio Erasmus op dinsdag 10 mei 2016, de maandelijks wetenschappelijke talkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam in de foyer van de Rotterdamse Schouwburg.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 10 mei in de Rotterdamse Schouwburg, staan oa op het programma:

Hoe houden wij jongeren uit handen van IS? – Marion van San doet onderzoek naar radicalisering, waarvoor ze sprak met ouders, docenten, Syriëgangers en veroordeelde terroristen als Samir Azzouz en Jason Walters (Hofstadgroep)

Waarom blijft onethisch gedrag in het bedrijfsleven onbestraft? – Niek Hoogervorst (Rotterdam School of Management) en Pieter Desmet (Erasmus School of Law) onderzochten wanneer én waarom managers een oogje dichtknijpen

Bestaat de Nederlandse gangster? – criminoloog Robby Roks over de vakkundige constructie van een gewelddadige, criminele identiteit bij leden van de Haagse straatbende de Rollin 200 Crips (en zijn participerende veldonderzoek)

Is Rotterdam straks nog een havenstad? - Minicollege door econoom Onno de Jong over teruglopende overslagcijfers en het einde van de fossiele brandstoffen.

- Verder livemuziek door het Apacáy Quintet en studenten Elias Kock en Kata Keresztesi over hun bezoek aan het Clinton Global Initiative.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met online magazine Vers Beton en de Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.

Meer info en aanmelden op deze site