Regenboogpad op de campus: “Hopelijk kan het dienen als gespreksopener richting meer tolerantie”

“Het Regenboogpad ligt naast het Paviljoen op de Institutenlaan”, vertelt Marit de Ridder. In maart 2021 deed ze als RSM-studente een aanvraag voor het project via het Hummingbird Fund. “Ik vond het verrassend dat het er nog niet was op de campus. Het duurde ook even, maar ik ben blij dat het pad er nu echt is.”

Op woensdag 20 juli is de aanleg gestart en begin augustus was het af. Het heeft even geduurd voordat het regenboogpad er kwam. Marit heeft zich er lang voor ingezet. “Het was een weg met pieken en dalen, maar het was het allemaal waard. Het is belangrijk dat het pad er komt. Ik kan met mijn vriend hand in hand over straat lopen in de stad. Een vriend die op jongens valt durft dat niet. Hij is weleens uitgescholden op straat en zelfs bedreigd. Alleen omdat hij affectie toont voor iemand die hij erg leuk vindt. Ik vind het bizar dat dit nog steeds gebeurt in 2022.”

Hummingbird Fund
Het Hummingbird Fund is een bestemmingsfonds onder het RSM Fund, gericht op ondersteuning van ervaringsgericht onderwijs met een lokale impact. Als RSM-student kun je een aanvraag doen als je een geweldig idee hebt om te zorgen voor positieve verandering in je omgeving. Reageren kan via de website van RSM.

Laat iedereen zichzelf zijn

Marit hoopt vooral dat het gekleurde pad op de campus een begin is richting verandering. “Ik heb ook verhalen gehoord dat mensen zich niet veilig voelen op de campus. Natuurlijk los je dat niet allemaal op met een regenboogpad. Daar zijn meer acties voor nodig en dat kost tijd, maar het is een goed begin om het gesprek te starten. Het doel is dat uiteindelijk iedereen zichzelf kan zijn. Ik vind het erg fijn dat ik mijn stem hiervoor kan gebruiken. Ik besef ook heel goed dat ik hun leed niet ken. Daarom ben ik ook met verschillende partijen in gesprek gegaan.”

Marit heeft in de voorbereiding gesproken met Erasmus Pride, de afdelingen Real Estate & Facilities en Diversiteit & Inclusie van de universiteit, en COC Nederland. “Iedereen was gelijk lovend en enthousiast. Erasmus Pride heeft veel leden die baat hebben bij het pad. COC Nederland, de landelijke organisatie op het gebied van LHBTIQ+-rechten, was ook gelijk blij. Diversiteit & Inclusie betaalt uiteindelijk een groot deel van het project. Het is fijn om hun steun te hebben en voelen. Ook was het goed om hun beweegredenen te horen waarom het er moet komen.”

Bewustwording creëren

Volgens Marit is bewustwording de belangrijkste reden voor het aanleggen van een regenboogpad. “Op deze manier laten we zien dat iedereen welkom is op de universiteit. Het maakt niet uit wie je bent of wat je seksuele voorkeur is. Je bent gewoon welkom. Deze boodschap kunnen we wel weten en uitdragen in mooie beleidsplannen, maar het pad met alle kleuren is iets heel tastbaars. Je ziet het elke dag op de campus.”

Met alleen een regenboogpad zijn we er natuurlijk niet als universiteit. “Het belangrijkste is dat het geen symboolpolitiek wordt. Diversiteit en inclusie gaat verder dan dit project”, aldus Marit. Volgens haar is het ook een idee om delen van het onderwijs hierop te richten. “Ik ging als achttienjarige studeren. Ik verhuisde van een klein dorp naar de grote stad. Dat was een gigantische stap. Hier kon ik pas echt uitzoeken wie ik eigenlijk was. Ik voelde me veel vrijer. Wat vind ik echt leuk, in plaats van wat anderen leuk vonden. Ik denk dat het belangrijk is dat de universiteit daar ook aandacht aan besteedt. Het is belangrijk dat daarover gesproken wordt en het liefst een beetje begeleid vanuit de universiteit. Diversiteit & Inclusie opnemen in het curriculum lijkt mij een heel goed idee.”