Rianne van der Zanden over studentenwelzijn op Radio Rijnmond

Image of two students sitting near the pond on campus Woudestein
IHS

De studentenpsychologen en coaches op de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben het nu drukker dan ooit, vertelt Rianne van der Zanden, programmaleider Studentenwelzijn, op Radio Rijnmond: "We zien dat studenten het heel zwaar hebben. Heel begrijpelijk ook. Zij studeren op zichzelf, zijn weg van ouders en zitten in een levensfase waarbij ze volop in ontwikkeling zijn. Ze zijn bezig met hun eigen identiteit vinden, daarbij is sociale contact noodzakelijk."

Frustrerend

Alleen is het sociale aspect in coronatijd ver te zoeken. "Het is voor een groot deel weggevallen", weet Van der Zanden. "Sporten, feestjes, borrels, bijbaantjes... Studenten vinden het leven momenteel zeer monotoon. Het speelt zich af op dat kleine kamertje, waar ze slapen, studeren en hun vrije tijd doorbrengen. De energie die ze op die leeftijd hebben lekt weg en dat is heel frustrerend. Dat zie je terug in mentale klachten die ze ontwikkelen."

Studenten voelen zich eenzaam en geïsoleerd, ziet Van der Zanden. "Ze missen het gevoel dat ze deel uitmaken van een community en ervaren ook gevoelens van angst: voor het virus, hoe het met hun studie of stages zal gaan en wat de toekomst na het coronavirus zal zijn."

Gezien worden

Van der Zanden is van mening dat studenten niet alle lasten zelf moeten dragen: "De universiteit moet er voor hen zijn. We moeten niet alleen kijken naar studieprestaties, maar studenten het gevoel geven dat de universiteit er voor hen als persoon kan zijn. Studenten willen gezien worden en docenten zouden nét wat meer kunnen checken hoe het nou echt met ze gaat. Dat waarderen studenten."

Als het niet goed gaat met studenten, heeft de Erasmus Universiteit het één en ander achter de hand: een klein leger aan studentenspychologen en coaches. "Ook hebben we een website Are You OK Out There?, waar tips opstaan over wat je kan doen als je eenzaam bent. Voor ieder wat wils!", vertelt Van der Zanden. Ook is er een app en is de studentenhuiskamer, waar studenten normaal gesproken samen komen, online beschikbaar. "Daar hoeven studenten geen masker op te houden en te doen alsof het goed gaat. Daar kunnen ze zichzelf zijn."

Beluister het interview met Rianne van der Zanden op Radio Rijnmond