The right balance: economics of happiness

Wat maakt mensen gelukkig? Het meten van menselijk geluk wordt steeds meer een doel van economen die veel verschillende instrumenten gebruiken om geluk vast te stellen. Euronews interviewde voor het programma ‘Real Economy’ verschillende studenten en Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, en Ruut Veenhoven, verbonden aan het kennis- en expertisecentrum voor geluksonderzoek, Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO) d.d. 13 januari 2015.

‘Wanneer je tussen landen vergelijkt, telt het absolute inkomen. Wanneer je binnen een land vergelijkt is niet het absolute inkomen dat er toe doet, maar het het verschil tussen de inkomens. Zelfs wanneer je minder arm bent dan anderen in een arm land, is dit een bron van geluk.’ Aldus Veenhoven.

Klik hier om de uitzending te zien bij Euronews, 13 januari 2015.