Rivaliserende jeugdbendes verdedigen steeds vaker hun wijk

Foto van Robby Roks

Jeugdbendes in Den Haag, Delft en Zoetermeer laten zich inspireren door Amerikaanse gangs, zoals de Crips en de Bloods. Door middel van kleding en tatoeages laten ze hun affiliatie met deze groepen zien. Deze groepen verdedigen de wijk waarin ze wonen, soms gepaard met (messen)geweld. Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, legt deze en andere problematiek rond deze jeugdbendes uit aan Omroep West.

Roks deed zelf onderzoek naar de Haagse tak van de Crips. Voor dit onderzoek heeft hij toegang gezocht tot deze gesloten groep: “'Ik heb het langzaam opgebouwd. Eerst bezocht ik vooral het buurthuis in het Schipperskwartier, de thuisbasis van deze groep. Daarna ben ik steeds meer met ze gaan hangen. Ik stelde niet meteen allerlei vragen over dingen die ik wilde weten voor mijn onderzoek. We hadden het ook gewoon over muziek en konden lachen met elkaar.”

Tijdens het onderzoek was het vaak onduidelijk welk dingen echt waren en welke niet. Roks: “Er heerst ook door de media vaak een heel heftig beeld van jeugdbendes. Maar lang niet ieder groepslid is echt gevaarlijk. Heel belangrijk voor de groep was het verdedigen van hun buurt en hun reputatie. Foto's van wapens en geld zijn bijvoorbeeld statusverhogend.”

Tijdelijke bendeleden
De link tussen jeugdbendes en criminaliteit wordt door de media snel gelegd. Volgens de criminoloog van de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn er ook zeker leden die criminele handelingen verrichten: “Dat kan drugscriminaliteit zijn of online oplichting. Ook geweldsdelicten met messen komen vaak voor.” Het aanpakken van dit soort jeugdbendes en voorkomen dat jongeren het criminele pad op gaan, is een lastige kwestie. Roks ziet echter dat niet alle jongeren blijvend onderdeel zijn van een groep: “In mijn onderzoek naar de Crips zag ik ook voorbeelden van jongeren die in hun twintiger jaren heel wat anders zijn gaan doen. Als jongens jong beginnen in zo'n groep is het lastig, maar niet onmogelijk om er weer uit te komen.”

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele artikel van Omroep West.