Robeco voorspelt als eerste kapitaalrentes

Erasmus School of Economics

Het is niet ongebruikelijk voor vermogensbeheerders om geen rentevisie te hebben. Want voor iets dat zo belangrijk is voor de rendementen van beleggers, lijkt de koers van de kapitaalmarktrente lastig voorspelbaar. Guido Baltussen,  Professor Behavioral Finance and Financial Markets bij Erasmus School of Economics en Co-Head van het Quant Allocation team en Lead Portfolio Manager Liquid Alternatives and Multi-Asset strategies bij Robeco, bracht hier samen met Martin Martens en Olaf Penninga van Robeco verandering in.

Nieuw onderzoek

Tot nu toe leek het altijd lastig om robuuste conclusies te trekken over de kapitaalmarktrente en veel studies werden later weer verworpen. Voor hun onderzoek is de bestudeerde periode ruim twee keer zo lang gemaakt vergeleken met de veelgebruikte periode van 1980-2010. Daarnaast is niet enkel gekeken naar Amerikaanse staatsobligaties, maar ook naar die van Australië, Canada, Japan, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het Robeco-team heeft een aantal marktsignalen waar sommige belegging strategieën op gebaseerd zijn getest door gebruik te maken van het verschil tussen de yield-curve, de tred, historische rendementen van aandelen en grondstoffen en een combinatie van deze vier. Het resultaat is een hoge voorspellende waarde voor economische groei en inflatie, op basis waarvan uitspraken gedaan kunnen worden over de rente.

Invloed van centrale banken

Deze bevinding dat de rente voorspelbaar is heeft serieuze gevolgen voor beleggers. Staatsobligaties kunnen worden ingezet als veilige belegging terwijl gelijktijdig ingespeeld kan worden op het risico van stijgende rente. Maar heeft het wel zin om de rente te voorspellen als centrale banken alle touwtjes in handen hebben? Ja, zegt Olaf Penninga. Volgens hem versterken centrale banken slechts de marktreactie die je verwacht. Daarbij is het extreme monetaire beleid van het laatste decennium geen unicum. Na de Tweede Wereldoorlog hield de Amerikaanse Federal Reserve de rente bewust laag, omdat er enorme schulden afbetaald moesten worden. Toen dat gelukt was, liep de rente in de jaren 70 en 80 fors op. Ook daar was, met de kennis van nu, tegenop te beleggen geweest.

Kapitaalmarktrentes niet betrouwbaar te voorspellen? Robeco zegt van wel.

Het gehele artikel van Het Financieele Dagblad kan bovenstaand gedownload worden, 24 juni 2020.