Robert Dur: 'Rommel trekt rommel aan'

Vaak vegen blijkt toch nuttig. Het wetenschappelijk bewijs is geleverd: als in een wijk minder wordt geveegd, neemt de rommel op straat zienderogen toe. De gemeente Rotterdam hoopte op het tegenovergestelde. Het resultaat van het onderzoek lijkt een open deur, maar dat is het absoluut niet volgens de wetenschappers. Robert Dur, bijzonder hoogleraar Economics of Incentives and Performance aan Erasmus School of Economics, is een van de onderzoekers en licht het resultaat toe in het Algemeen Dagblad d.d. 16 januari 2013.

'Blijkbaar gaan mensen zich niet verantwoordelijker gedragen – en minder rommel maken – als er minder vaak wordt schoongemaakt. Wij hadden gehoopt dat het wel het geval was. Dus in feite is het resultaat teleurstellend,' aldus Robert Dur in het AD.

In Rotterdam-Zuid werd de proef op de som genomen en werd er drie maanden lang minder vaak schoongemaakt. 'Het was niet zo dat de boel explodeerde. Maar rommel trekt rommel aan. Een bekend theorie, maar die blijkt ook te gelden op de lange termijn.'