Robin L. Lumsdaine hoogleraar bij Erasmus School of Economics

Robin L Lumsdaine hoogleraar bij Erasmus School of Economics

De Amerikaanse econometrist Robin L. Lumsdaine is per 1 september 2016 aangesteld als hoogleraar Applied Econometrics bij Erasmus School of Economics dankzij een vijfjarige samenwerkingsovereenkomst met American University, haar thuisuniversiteit.

Naast haar onderzoek naar ouder worden en gezondheid voert Robin Lumsdaine onderzoek uit met betrekking tot internationale financiën, bankieren en de wereldwijde financiële crisis. Recentelijk kreeg zij een beurs toegekend van de US Treasury en later dit jaar start zij een samenwerking met hun Office of Financial Research. Gebaseerd op onderzoek dat zij in maart presenteerde tijdens een seminar van Econometrisch Instituut ontwikkelt Lumsdaine een methode voor het beoordelen van complexiteit als hulpmiddel voor het bepalen van systeemrelevante financiële instellingen.

De aanstelling van Robin Lumsdaine kwam tot stand na een samenwerking die begon in 1997 na een onderzoekswerkcollege. Sindsdien is ze bijna ieder jaar teruggeweest. Elf Erasmus-studenten volgden bij haar een onderzoekstage. Naast twee publicaties die zijn gebaseerd op deze stages (in Demography en in European Economic Review) en een aantal werkdocumenten, publiceerde ze onlangs met prof.dr. Dick van Dijk en dr. Michel van der Wel van Erasmus School of Economics een artikel in het Economic Journal. In 2015 gaf Lumsdaine als gastdocent twaalf bachelorstudenten een introductie over de dataset SHARE (Survey of Health, Ageing, and Retirement in Europe), een van de meest vooraanstaande datasets voor onderzoek naar ouder worden en gezondheidsproblemen in Europa. Lumsdaine begeleidde vijf van deze studenten bij het presenteren van hun onderzoek tijdens de vijfde editie van de SHARE User Conference in Luxemburg. Een zesde student ontving in 2016 de bachelorthesis-award van Netspar.

Robin Lumsdaine, die haar PhD behaalde aan Harvard University, is hoogleraar aan Kogod School of Business van American University en bekleedt de Crown Prince of Bahrain-leerstoel International Finance. Eerder was ze Associate Director van de afdeling Banking Supervision and Regulation en hoofd van de Quantitative Risk Management Group bij de Raad van Gouverneurs van het Federal Reserve System. Voordat ze lid werd van de Raad was professor Lumsdaine directeur van de afdeling Global Markets Research van Deutsche Bank. Ze was ook hoogleraar Economie aan Brown University, Senior Economist in de presidentiële raad van economische adviseurs onder president Bill Clinton en Assistant Professor aan Princeton University. Tevens is ze Research Associate bij het National Bureau of Economic Research, Senior Fellow bij de Society for Financial Econometrics, International Finance Fellow bij het Center for Financial Stability en Netspar-partner.

Ronald de Groot, persvoorlichter Erasmus School of Economics. rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.