Ronald van Raak hoogleraar in de ‘Erasmiaanse waarden’ aan de Erasmus Universiteit

Ronald van Raak wordt hoogleraar in de ‘Erasmiaanse waarden’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met deze deeltijdaanstelling keert hij terug bij de faculteit waar hij ooit filosofie studeerde. Vijftien jaar was Van Raak lid van de Tweede Kamer voor de SP.

Hier hield hij zich o.a. bezig met de integriteit van het bestuur en de bescherming van klokkenluiders. Nu verlegt hij zijn werkveld naar de wetenschappen. Binnen Erasmus School of Philosophy gaat hij zich onder meer bezighouden met actuele vragen rondom de academische vrijheid, de integriteit van het onderzoek en het maatschappelijke vertrouwen in de wetenschap:

‘Waar ligt de grens van de academische vrijheid? Wat mag de invloed zijn van de commercie op het onderzoek? Waarom is wetenschap méér dan een mening? Dit zijn discussies die een universitaire gemeenschap moet voeren en waarmee zij haar plaats bepaalt in de samenleving. De Erasmus universiteit kan daarbij inspiratie opdoen bij haar naamgever en de waarden waar deze grote Europese denker nog altijd voor staat.’

– Ronald van Raak

Van Raak studeerde maatschappijgeschiedenis en wijsbegeerte aan de Erasmus Universiteit, waar hij in 1996 afstudeerde. In 2000 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op In naam van het volmaakte, een onderzoek naar het conservatisme in Nederland. Als Tweede Kamerlid schreef hij boeken op het grensvlak van politiek en filosofie, waaronder Op zoek naar vrijheid. Een filosoof in de politiek (2012); Op zoek naar ons. De politiek door andere ogen (2015); De Tweede Kamer is geen talkshow (2017) en Het Binnenhof blijft verbazen (2018). In 2020 verscheen zijn boek Denken op de dijken. Het Nederland van de filosofen.

Interviews over aanstelling

Lees een uitgebreid interview op Trouw.nl
Ook Erasmus Magazine sprak met de hoogleraar

Interviews over aanstelling

Lees een uitgebreid interview op Trouw.nl.
Ook Erasmus Magazine sprak met de hoogleraar.