Rotterdam Summer School officieel van start

Rotterdam heeft nu ook haar eigen summer school. Rotterdam Summer School, het online platform voor summer courses van het hoger onderwijs in Rotterdam, wordt op woensdag 23 maart 2016 officieel gelanceerd door wethouder Struijvenberg (economie en werkgelegenheid) en prof. dr. Huibert Pols, rector magnificus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De EUR, Hogeschool Rotterdam, Codarts, Willem de Kooning Academie en betrokken private organisaties bieden meer dan 25 courses, de meeste op academisch niveau, voor zowel studenten als professionals.

Met de lancering van Rotterdam Summer School zet de stad zich internationaal op de kaart als aantrekkelijke summer school bestemming. Rotterdam speelt daarmee in op de groeiende populariteit van summer schools. Het platform Rotterdam Summer School is een initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in nauwe samenwerking met The Student Hotel en stadspromotor Rotterdam Partners.

Veel variatie
De EURHogeschool RotterdamCodartsWillem de Kooning Academie en betrokken private organisaties bieden deze zomer een breed palet aan disciplines: van wijsbegeerte, architectuur,economie en management tot kunst en cultuur, gezondheid en interdisciplinaire onderwerpen. Veel van de cursussen zijn op academisch niveau en bieden study credits aan (ECTS). Rotterdam Summer School heeft de ambitie om in 5 jaar uit te groeien tot een omvang van 200 courses en 3000 deelnemers.

Ad Hofstede, directeur van Rotterdam Summer School: “We hebben bestaande en nieuwe summer school activiteiten bij elkaar gebracht. Door de krachten te bundelen en gezamenlijk één platform neer te zetten kunnen we Rotterdam nadrukkelijker als topbestemming voor summer schools op de kaart zetten en talentvolle studenten trekken voor onze instellingen voor hoger onderwijs. We nodigen alle betrokken instellingen uit om dit platform jaar na jaar te laten groeien.”

Bestemming Rotterdam
Het is de ambitie van Rotterdam Summer School om alle deelnemers een onvergetelijke tijd te bieden gedurende hun verblijf in Rotterdam. Rotterdam is niet voor niets een van de top-10 bestemmingen in de wereld volgens Lonely Planet best travel 2016. Frank Uffen, director marketing en partnerships bij The Student Hotel: “De verkiezing van Rotterdam tot must see city door de Lonely Planet maakt  dit het ideale moment om de summer schools in Rotterdam op de kaart te zetten. Rotterdam is al een populaire toeristische bestemming en nu bieden we ook een nieuwe doelgroep de gelegenheid de stad te ontdekken. The Student Hotel biedt speciaal hiervoor in samenwerking met cultuurinstellingen en attracties in de stad een ‘social program’ aan, waarmee wij studenten de hele stad laten zien.”

Meerwaarde
De oprichting van Rotterdam Summer School heeft een stadsbrede meerwaarde, stelt Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners. Zo hebben culturele instanties in de stad exclusieve deals voor de deelnemers “Studenten en professionals verblijven één á twee weken in de stad. In die tijd studeren ze, maar maken zij ook gebruik van lokale voorzieningen, bezoeken ze attracties en musea en dragen zij dus bij aan de stedelijke economie. Door studenten een mooie tijd te bieden, hopen we dat ze na hun bezoek vertrekken als Rotterdam-ambassadeurs en andere studenten inspireren om hier naartoe te komen.”

Lancering Rotterdam Summer School, woensdag 23 maart 2016, 16.00 uur,
Locatie: Erasmus University College, Nieuwemarkt 1A, 3011HP Rotterdam

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl
Rotterdam Partners, Judith Boer, T (010) 790 0154 E j.boer@rotterdampartners.nl