Rotterdamse muziek scenes: überhip of bijna verdwenen?

Wat is de betekenis van de Rotterdamse muziek scenes voor de stad Rotterdam? Deze vraag staat centraal in de tweede Music Talks- (Rotterdam) music scenes: überhip or pretty dead? op 10 november in WMDC/Grounds. Music Talks is een serie artistieke symposia georganiseerd door de afdeling Arts and Culture Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam samen met de Rotterdamse culturele sector, met name Grounds en Roodkapje.

Rotterdam is van oudsher vermaard vanwege de haven en de daarmee samenhangende identificatie met de arbeidersklasse. Om dit achterhaalde imago bij te stellen is er sterk geïnvesteerd in kunst, cultuur en creativiteit. Gedurende de afgelopen decennia is Rotterdam in toenemende mate een kweekvijver geworden van een nieuwe creatieve sector. Hoewel de hoogtijdagen van de Dance voorbij zijn, werden de huidige, weer in opkomst zijnde Rotterdamse muziek scenes, recentelijk in de Volkskrant omschreven als “misschien wel de spannendste van Nederland”. Deze nieuwe scenes fungeren als de creatieve “humuslaag” van de stad.

Tijdens de avond wordt gedebatteerd over het belang van muziek scenes als creatieve knooppunten. Plekken waar muzikanten, andere kunstenaars, organisators en de publiek elkaar ontmoeten, van elkaar leren en samen een betekenis / idee van Rotterdam als 'hun stad' vormen. Dit idee van Rotterdam spelt ook een interessante rol bij de ontwikkeling van het (creatieve) imago van de stad Rotterdam voor de buitenwereld.

Deelnemers Music Talks #2

Deze tweede Music Talks is samengesteld en wordt geleid door: Mariangela Lavanga and Janna Michael (Erasmus University Rotterdam). Academische gasten zijn: Amanda Brandellero (University of Amsterdam, NL); Erik Braun (Erasmus University Rotterdam);  Brian Hracs (University of Southampton, UK), Paul Rutten (Creating 010). Artistieke gasten zijn: Nina Onland (promotor V11, booker & project manager at Rock ‘n’ Roll Highschool); Steven Pieters (eigenaar Triphouse Rotterdam, music entrepreneur, dj, recording artist); Liselot van Oosterom (muzikant) Bruno Ferro Xavier da Silva (muzikant / visual artist) en performance collectief Kobe. Verder geven een aantal studenten Arts and Culture Studies inzicht in 'hun' Rotterdamse scenes.

Over Music Talks
De vier artistieke symposia brengen een talk show met wetenschappers, muziekprofessionals, muzikanten en het publiek. WMDC/Grounds organiseert de muziek, Roodkapje verzorgt de beeldende kunst en de initiatiefnemers Pauwke Berkers, Niels van Poecke en Julian Schaap in samenwerking met collega’s van de Erasmus Universiteit nemen de wetenschappelijke invulling voor hun rekening. De avond wordt afgesloten met een muzikaal optreden. Per avond schuiven andere Rotterdamse culturele partijen aan.

Erasmus Universiteit en de stad
Met Music Talks zoekt de Erasmus Universiteit Rotterdam actief de verbinding met de stad. Wetenschappers worden uitgedaagd uit de ivoren toren te stappen en de stad in te trekken. De universiteit wil een actieve bijdrage leveren aan het versterken van het sociaal, economisch en cultureel klimaat in Rotterdam. Het geeft Rotterdammers de kans te ontdekken welk innovatief onderzoek er aan de universiteit wordt gedaan.

www.facebook.com/musictalksrotterdam

Start 19.30 uur in Podium Grounds (Pieter de Hoochweg 125Rotterdam)

Vrij toegankelijk; Voertaal Engels

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 408 2135, kooistra@fsw.eur.nl