Ruard Ganzevoort nieuwe rector International Institute of Social Studies

ISS gebouw aan de andere kant van de gracht
Ruard Ganzenvoort
Professor Ruard Ganzenvoort

Het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is verheugd met de benoeming van prof.dr. R. Ruard Ganzevoort (1965) tot rector van het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag. Hij zal met ingang van 15 augustus deze functie bekleden.

Hiermee volgt hij professor Inge Hutter op die de afgelopen acht jaar de functie van Rector van het ISS heeft vervuld.

Ruard Ganzevoort is sinds 2005 hoogleraar praktische theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en sinds 2017 ook decaan van de faculteit Religie en Theologie aan dezelfde universiteit. Daarnaast is hij sinds 2011 lid van de Eerste Kamer voor GroenLinks, een positie die per juni dit jaar stopt.

'Ik ben verheugd en vereerd om de komende jaren met ISS samen te werken aan kwesties van mondiale ontwikkeling en sociale rechtvaardigheid. Ik kijk ernaar uit om de ISS-gemeenschap te leren kennen!'

Prof.dr. Ganzenvoort

Ruard Ganzevoort concentreert zich binnen het brede werkveld van religie het meest op trauma, seksualiteit, conflict, identiteit en cultuur. Hij heeft 27 boeken geschreven of bewerkt en meer dan 210 publicaties op zijn naam. Daarnaast schrijft de nieuwe ISS Rector blogs over religie, politiek en samenleving.

Annelien Bredenoord, Rector Magnificus EUR: 'De Erasmus Universiteit wil een bijdrage leveren aan de samenleving, niet als kennisinstituut op afstand, maar als kenniscentrum midden in de maatschappij. De faculteit ISS levert hieraan een belangrijke bijdrage. Ruard Ganzevoort valt op door zijn leiderschap, enthousiasme en betrokkenheid. We hebben er alle vertrouwen in dat hij in staat is het debat over de toekomst van ontwikkelingsstudies op een positieve en betrokken manier te stimuleren en het geweldige leiderschap van ISS van Inge Hutter over te nemen. Wij wensen hem een warm welkom en veel succes.'

Volgens de selectiecommissie en adviescommissie is Ruard Ganzevoort een erg enthousiaste en gemotiveerde persoon met interessante perspectieven. Iemand die in staat is het debat over de toekomst van ontwikkelingsstudies op een positieve en betrokken manier te stimuleren, en die opvalt door zijn academische en politieke ervaring.