Ruim een kwart van de jongvolwassenen belegt in crypto: zorgelijk of niet?

De Telegraaf, Erasmus Magazine
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar belegt in crypto, en lang niet allemaal met geld dat ze ook echt kunnen missen. In een artikel van de Telegraaf drukt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, haar zorgen uit over deze nieuwe ontwikkeling.

Verstandige beleggers?

Zo’n 77% procent van de jongvolwassen beleggers geeft aan dat je alleen moet beleggen met geld dat je kunt missen. Toch houden ze zich daar lang niet allemaal zelf aan. Pieterse-Bloem kent zelfs verhalen van studenten die een deel van hun studentenlening in crypto hebben gestopt. “Dat gaat echt in tegen alle vuistregels van verstandig beleggen”, zegt ze.

Toch is ze heel blij dat zo veel jongeren interesse hebben in beleggen. “Het is een hele goede manier van vermogensopbouw. Ook met kleine bedragen. Het rendement op rendement is heel krachtig. Je moet echter wel voldoende spaargeld achter de hand hebben. Met beleggen zet je geld voor de lange termijn weg dus dat moet je alleen doen met geld dat je kunt missen.”

Zorgelijke ontwikkeling

Het grote aantal jongeren dat zich bezighoudt met crypto vindt Pieterse-Bloem echter wel zorgwekkend. “Het is heel moeilijk om een onderliggende fundamentele waarde aan crypto te koppelen. Het is in feite alleen wisselgeld voor transacties die plaatsvinden op de blockchain. Cryptoaanhangers zeggen: het is het geld van de toekomst, maar dat moet de tijd nog uitwijzen.” Ze wijst erop dat crypto nu alleen speculatieve waarde heeft. “De kans is bovendien aanwezig dat overheden en centrale banken er een streep doorzetten, onder andere omdat de transacties niet transparant zijn en gebruikt worden voor witwasactiviteiten.”

Volgens Pieterse-Bloem is de veiligste manier van beleggen om aandelen en obligaties in verschillende sectoren te bezitten. “En je moet ook zeker niet telkens je beleggingsapp openen en markten in en uitvliegen. Bij beleggen geldt eigenlijk: hoe saaier, hoe beter.”

Het volledige artikel van De Telegraaf, 29 november 2021, kunt u hierboven downloaden.

Of download het artikel van NRC, 4 december 2021, hierboven.

U kunt het volledige artikel van Erasmus Magazine, 15 december 2021, hier lezen.