Russell Shorto houdt Mandeville Lezing 2014

De Amerikaanse schrijver, historicus en journalist Russell Shorto spreekt op donderdag 5 juni 2014 in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam de negentiende Mandeville Lezing uit. De titel van zijn Engelstalige lezing luidt: "The Advantage of Threat: Water, Commerce and the Dutch"

In zijn speech gaat hij ook in op Rotterdam. De Erasmus Universiteit Rotterdam verleent dit maatschappelijke eredoctoraat aan Russell Shorto vanwege zijn inspanningen om de culturele relatie tussen Nederland en de VS te verbeteren en de frisse blik die hij in zijn boeken biedt op de Nederlandse geschiedenis. Zo maakt hij de geschiedenis van Nederland in brede zin toegankelijk voor een groot, internationaal publiek.

Shorto (1959) was van 2008 tot eind 2013 directeur van het John Adams Institute in Amsterdam, dat de Amerikaanse cultuur in Nederland onder de aandacht brengt. Hij werd vooral bekend door zijn boek over de Nederlandse origine van de stad New York: ‘The Island at the Center of the World’. Vorig jaar verscheen ‘Amsterdam: A History of the World's Most Liberal City’, over de geschiedenis van Amsterdam. Hij woonde tot voor kort ook in de hoofdstad. De boeken van Shorto zijn in veertien talen vertaald.

Shorto studeerde aan de George Washington University en is ‘contributing writer’ voor The New York Times Magazine. In 2009 kreeg hij een koninklijke onderscheiding voor zijn inspanningen om de relatie tussen de VS en Nederland te versterken.

De Mandeville Lezing, vernoemd naar de in Rotterdam geboren filosoof en arts Bernard Mandeville (1670-1733), is een maatschappelijk eredoctoraat van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het is een blijk van waardering voor een persoon uit binnen - of buitenland voor diens grote maatschappelijke verdiensten. Bij de Lezing ontvangt de spreker de Mandeville-penning en de daarbij behorende oorkonde. De lezing is een initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Rotterdamse bedrijfsleven (Club Rotterdam) en het Erasmus Trustfonds. Eerdere laureaten waren onder andere Jean-Claude Trichet, Joop van den Ende, Ruud Lubbers, Jeroen van der Veer en Carla Del Ponte.

Klik hier voor meer informatie over en aanmelden voor de Mandeville Lezing.