Sabine Severiens boegbeeld route ‘Jeugd’ Nationale Wetenschapsagenda

Prof. dr. Sabine Severiens, hoogleraar Onderwijswetenschappen Erasmus Universiteit Rotterdam, is per 1 november het nieuwe boegbeeld van de route ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’ van de Nationale Wetenschapsagenda. Door boegbeeld te worden hoopt Severiens de sociale impact van haar onderzoek te vergroten.

In haar onderzoek richt Severiens zich op diversiteit en ongelijkheid in het onderwijs. Zowel vanuit het perspectief van de leraar, als van de leerling. Bijvoorbeeld op het gebied van lesgeven aan een superdiverse klas en hoe leraren beter te equiperen hiervoor.

Wisselwerking tussen onderzoek en praktijk
Daarnaast zet Severiens zich in voor een nauwe samenwerking tussen praktijk en onderzoek. Enerzijds om de maatschappelijke impact van wetenschap op het onderwijs te vergroten, en anderzijds om wetenschappelijk onderzoek naar vragen die in de praktijk leven te stimuleren. Door boegbeeld te worden van de route ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’ hoopt ze op grotere schaal aan deze doelen te kunnen werken.

NWA-route jeugd

De route ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’ is één van de 25 routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Publiek en politiek moeten via de NWA meer betrokken worden bij wetenschap. In de route ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’ staat de jeugd in al haar contexten centraal.

Severiens is samen met prof. dr. Sander Thomaes, hoogleraar psychologie Universiteit Utrecht, het nieuwe boegbeeld van de NWA-route Jeugd. Zij nemen het stokje over van prof. dr. Monique Volman en prof. dr. Judi Mesman.