Sacha Kapoor over de effecten van verkeerslichten voor voetgangers

Sacha Kapoor over de effecten van verkeerslichten voor

Zebrapaden waar voor voetgangers verkeerslichten op basis van timers geplaatst zijn hebben mogelijk onbedoelde gevaarlijke consequenties voor automobilisten: meer ongelukken. Dit is de conclusie uit de wetenschappelijke publicatie ‘Crosswalk timers good for pedestrians, bad for drivers’ geschreven door Arvind Mageson, onderzoeker aan de University of Calgary, en Sacha Kapoor, assistant professor (universitair docent) aan Erasmus School of Economics.

Mageson en Kapoor kwamen tot deze conclusie nadat ze gedurende vijf jaar verkeersdata uit Toronto hebben verzameld en geanalyseerd. Zo concludeerden ze dat er gemiddeld vijf minder ongelukken met voetgangers plaatsvonden waar verkeerslichten met timers operationeel waren, echter zorgde dit tevens voor 21.5 keer zoveel ongelukken tussen voertuigen.

• Klik hier voor het gehele artikel in de Vancouver Sun, d.d. 10 april 2013 (alleen in het Engels)