Semiha Denktaş in top 3 OPZIJ meest invloedrijke vrouwelijke wetenschappers

Prof. Semiha Denktaş

Om het werk, de zichtbaarheid en de impact van vrouwen in de maatschappij beter zichtbaar te maken en te vergoten publiceert OPZIJ elk jaar een top 100 van meest invloedrijke vrouwen in Nederland. De top 100 bestaat uit tien categorieën; gezondheid, bedrijfsleven, politiek, sport, cultuur, openbaar bestuur/orde, onderwijs en wetenschap, media, tech en non-profit. In de categorie onderwijs en wetenschap staat prof. dr. Semiha Denktaş dit jaar op de tweede plek.

Belang diversiteit academische wereld

OPZIJ schrijft over Semiha’s hoge notering in de lijst: ‘Denktaş geboren in Istanbul, promoveerde op de gezondheid en het gebruik van zorginstanties door oudere eerste generatiemigranten in Nederland. Gedragsstudies gericht op het verbeteren van de mentale en fysieke gezondheid van met name kwetsbare groepen, combineert ze sinds 2018 met de functie van chief diversity officer aan de Erasmus Universiteit. Haar Turkse komaf en haar vrouw-zijn maken de Chief Diversity Officer tot een rolmodel in de Rotterdamse academische wereld’ Semiha Denktaş vindt diversiteit in de academische wereld erg belangrijk “Als je kijkt naar de diversiteit onder studenten zien je dat die enorm is. Maar als je naar de staf kijkt, zie je deze culturele diversiteit niet terugkomen.”

Top 3 Onderwijs en Wetenschap

Hanneke Schuitemaker, hoogleraar virologie aan de Universiteit van Amsterdam, staat op nummer 1 in de categorie van Onderwijs en Wetenschap. De top 3 wordt compleet gemaakt door Ewine van Dishoeck, hoogleraar astronomie aan de Universiteit Leiden.

Lees de volledige top 100 via de digitale versie van OPZIJ op opzij.nl.

OPZIJ