Sigrid Hemels voorgedragen tot staatsraad in Afdeling advisering Raad van State

Sigrid Hemels

Op vrijdag 28 januari 2022 heeft de ministerraad ingestemd met de voordracht van prof. dr. Sigrid Hemels tot staatsraad in de Afdeling advisering van de Raad van State. Hemels, die per 1 juni 2022 in functie zal treden, blijft een dag per week verbonden aan Erasmus School of Law, waar zij als hoogleraar belastingrecht werkzaam is.

Decaan van Erasmus School of Law, prof. mr. dr. Harriët Schelhaas reageert verheugd op de aanstaande benoeming: "Mede namens het bestuur van Erasmus School of Law feliciteer ik Sigrid Hemels van harte met deze eervolle voordracht tot staatsraad. Een prachtige functie, waarmee zij impact kan maken. En al is het met een kleine aanstelling, ik ben heel blij dat zij als hoogleraar verbonden blijft aan Erasmus School of Law."

Sigrid Hemels is dankbaar voor het vertrouwen dat in haar is gesteld en verheugt zich op het ambt dat zij zal gaan bekleden: "Het is een unieke functie die prachtig aansluit bij mijn onderzoek en het onderwijs dat ik afgelopen jaren aan Erasmus School of Law heb verzorgd. Ik ben verheugd dat ik tegelijkertijd deel zal blijven uitmaken van de universitaire gemeenschap."

Over Sigrid Hemels

Sigrid Hemels (1973) is momenteel hoogleraar belastingrecht aan Erasmus School of Law, gasthoogleraar aan de Lund University School of Economics and Management (Zweden) en PSL counsel bij het advocatenkantoor Allen & Overy in Amsterdam. Na haar studie fiscale economie in Rotterdam, promoveerde zij in 2005 aan de Universiteit Leiden op de inzet van belastingsubsidies voor kunst en cultuur in Nederland.

Over de Raad van State en de Afdeling advisering

De Raad van State is onafhankelijk adviseur van regering en parlement over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van het land. De Raad van State is een Hoog College van Staat, net als bijvoorbeeld de Algemene Rekenkamer en de Nationale ombudsman. De Raad van State is een instituut dat in de Grondwet is geregeld. Hij heeft een eigen taak in de democratische rechtsstaat, die hij onafhankelijk van de regering uitvoert.

De Afdeling advisering is onafhankelijk adviseur van regering en parlement over alle wetsvoorstellen, waaronder de jaarlijkse Miljoenennota en belastingplannen. Zij houdt ook onafhankelijk toezicht over de Europese begrotingsregels. De afdeling advisering bestaat naast de voorzitter uit veertien staatsraden, waarvan één met specifieke expertise op het gebied van fiscaliteit.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communicatiemedewerker aan Erasmus School of Law: rdegroot@ese.eur.nl en mobiel (06 53641846).