Snel herstel of permanente schade?

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

De coronacrisis lijkt het einde te naderen, en in tegenstelling tot de verwachtingen aan het begin ervan van de pandemie, gaat het economisch best goed met Nederland. In een artikel van NOS, vertelt Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, dat hij er heel optimistisch in staat.

Permanente schade?

‘Vorig jaar in de zomer hebben we gezien dat de economie snel herstelt als de maatregelen worden opgeheven. Ik denk dat we zo'n snel herstel dit jaar weer gaan zien. Maar voor de langere termijn is de vraag hoe permanent de schade van corona is.’

Stijgende prijzen

Centrale banken hebben enorme hoeveelheden geld in de economie gepompt, waardoor overheden en bedrijven goedkoper konden lenen. Onder meer door dat beleid kunnen overheden goedkoop geld lenen en zelf veel uitgeven. Als mensen daarnaast wereldwijd ook weer meer geld gaan uitgeven, kan de inflatie verder oplopen. Dat zien we nu al gebeuren, ook in Nederland.

Er is nog een andere oorzaak voor die stijgende prijzen. ‘De mondiale productieketens zijn door corona ontregeld geraakt’, zegt Jacobs. ‘Daardoor zien we nu al gebeuren dat de prijzen van bijvoorbeeld hout, staal, chips en olie stijgen.’ Zo zijn bijvoorbeeld zeecontainers een stuk duurder geworden en is er een wereldwijd chiptekort vanwege na-ijleffecten in de lockdowns aan het begin van de crisis.

De grote vraag

Volgens Jacobs is het lastig om te zeggen hoe structureel de inflatie zal zijn. ‘Het hangt er ook van af hoe permanent de schade in de economie is. Er zijn sectoren geraakt, bijvoorbeeld de horeca, toerisme en de evenementenindustrie. Als die ook langere tijd minder kunnen verkopen, of als wij langere tijd veel meer willen kopen, kan die inflatie structureel hoger worden.’ Maar het kan ook dat Nederland teruggaat naar de periode van voor corona. ‘Hele middelmatige economische groei, extreem lage rentes en hele lage inflatie. Dit is de grote vraag waar we nog geen goed antwoord op hebben’, zegt Jacobs.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid

Het volledige artikel van NOS, 19 juni 2021, kunt u hier vinden.