Social Safety Panelgesprek

Op 20 februari organiseerde EUR een panelgesprek over sociale veiligheid voor personeel en studenten bij EUR, georganiseerd door het Diversity and Inclusion Office (D&I@EUR) en geleid door Chief Diversity Officer, Semiha Denktaş.

Het panel bestond uit de Rector Magnificus, Rutger Engels, HR-directeur, Lieke Skidmore, voorzitter van de Universiteitsraad, Hans van den Berg, vertrouwenspersoon Nine van Gent-van der Feltz, en de oprichter van het studenteninitiatief, Erasmus School of Colour, Merel Dap.

Op meerdere momenten tijdens het evenement werden de jury en het publiek verschillende scènes vertoondgespeeld door de Acteursgenootschap. Zo waren er scènes over leiders die beledigend gedrag vertonen, roddelende collega's, provocerende grappen/opmerkingen en seksueel wangedrag tussen begeleiders en onderzoekers. Daarna volgde een levendige interactieve discussie tussen panel en publiek.

Gedurende het hele proces waren de vertrouwenspersonen en de ombudspersoon van EUR aanwezig en wezen zij nogmaals op het belang van een open discussie en een institutioneel antwoord. Vertrouwenspersoon Edith Wijnen schetste dat "wanneer er sprake is van een onveilige situatie, de oplossing het best in een vroeg stadium van het proces kan worden gevonden".

Het publiek zag dat deze individuele route ook een collectieve verantwoordelijkheid vereist om wangedrag en onveilige praktijken aan de kaak te stellen. Mensen spraken en zeiden dat de EUR-gemeenschap "de potentiële kosten moet dragen van het samen spreken", door middel van collectieve individuele actie en ook met leiderschap dat het kader voor een veilige werkomgeving biedt. Rector Magnificus, Rutger Engels gaf aan: "Ik ga hier niet van weglopen".

Deze oproep tot leiderschap kwam ook met een herinnering van ISS Dean, Inge Hutter voor leiders bij EUR, om "zich bewust te zijn van je machtspositie en wat het doet of betekent voor anderen om je heen". Dit kan tot uiting komen in een groter bewustzijn bij de interactie met studenten, medewerkers en onderzoekers.

Tot slot riepen alle panelleden de EUR op om "als gemeenschap op te staan en de hand te reiken", terwijl ze dit evenement ook erkenden als een belangrijk onderdeel van de voortdurende inspanningen om ervoor te zorgen dat de EUR-gemeenschap een veilige plaats is voor iedereen.