Sociologen deden onderzoek voor tv programma ‘Hoe … is Nederland?’

De Rotterdamse sociologen Josje ten Kate, Willem de Koster en Jeroen van der Waal van het Erasmus Institute on Culture and Stratification (EICS) zijn door het televisieprogramma ‘Hoe … is Nederland?’ van Omroep Zwart gevraagd het onderliggende onderzoek uit te voeren. Zij hebben verschillende vormen van ongelijkheid in de Nederlandse samenleving onderzocht.

In de vierdelige documentaireserie wordt belicht wat Nederlanders denken, vinden, en hoe zij handelen op het gebied van seksisme, homofobie, fatshaming en racisme. De afleveringen zijn gebaseerd op onderzoek ontworpen en geanalyseerd door Josje ten Kate, Willem de Koster en Jeroen van der Waal. Het onderzoek was gericht om beter inzicht te krijgen in meningen van Nederlanders over bovengenoemde onderwerpen. Hiervoor hebben zij vragenlijsten ontworpen die zijn verspreid onder het panel van I&O Research. Met hun analyse van deze gegevens hebben zij gedragingen en ervaringen rondom gender, seksualiteit, gewicht en etniciteit in Nederland in kaart gebracht.

Hoe ..... is Nederland?

De vier afleveringen worden uitgezonden op NPO 3 en zijn te streamen via NPO start

Erasmus Institute on Culture and Stratification (EICS)

EICS onderzoekt actuele maatschappelijke conflicten en sociale scheidslijnen, zoals verschillen tussen laag- en hoogopgeleiden, en tussen aanhangers van verschillende politieke partijen. Het onderzoeksteam probeert te achterhalen hoe verschillende groepen zelf tegen omstreden thema’s aankijken, waarom dat zo is en hoe dat hun handelen drijft. Dat onderscheidt ons onderzoek van veel andere studies naar dezelfde thema’s. EICS is onderdeel van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Promovendus

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038 | kooistra@essb.eur.nl