Socioloog Jonathan Mijs ontvangt een Veni subsidie van NWO

campus Woudestein

Socioloog dr. Jonathan Mijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een Veni-subsidie van 250.000 euro toegekend gekregen door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Daarmee zal hij onderzoeken waarom zoveel mensen onbezorgd zijn over de groeiende kloof tussen rijk en arm.

Van Julius Caesar's zelfgeschreven lofzang aan de onderwerping van de Galliërs tot underdog David die Goliat verslaat, de westerse cultuur staat bol van verhalen over de verdiensten van buitengewone mensen. We zien het succes van ondernemers, wetenschappers en atleten veelal als het resultaat van uitzonderlijke inzet en talent. Door die lens bekeken is de samenleving een meritocratie waar de winnaars hun welvaart verdienen en de ‘verliezers’ weinig reden hebben om te klagen

Grotere ongelijkheid, weinig onrust

Terwijl de inkomens- en vermogensongelijkheid in de afgelopen decennia flink is opgelopen in veel westerse landen zien we maar beperkte sociale onrust en consternatie. Sterker nog, gemiddeld genomen gaat groeiende ongelijkheid in westerse landen samen met minder zorgen over de kloof tussen rijk en arm, en een sterker geloof in de meritocratie. In dit onderzoek zoekt Mijs een verklaring voor deze paradoxale ontwikkeling. In zijn vergelijkende studie analyseert hij denkbeelden over ongelijkheid in Nederland en de VS, gebruikmakend van een vernieuwende combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek (o.a. experimenten). Het Veni-project maakt deel uit van Mijs' onderzoeksprogramma naar de sociale oorsprong, vorm, en veranderlijkheid van denkbeelden over ongelijkheid.

Over Jonathan Mijs

Socioloog dr.Jonathan Mijs promoveerde in 2017 aan Harvard University. Hij gaf eerder les aan Harvard University en had een aanstelling als Assistant Professor Research Fellow aan de London School of Economics' International Inequalities Institute. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is hij als onderzoeker verbonden aan het departement Bestuurskunde en Sociologie en maakt hij onderdeel uit van het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens. Daarnaast is hij een Marie Skłodowska-Curie Fellow.

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl