Socioloog Liesbet van Zoonen benoemd tot lid Academia Europaea

Socioloog Liesbet van Zoonen benoemd tot lid Academia

De Academia Europaea, de Europese academie van wetenschappen, heeft socioloog prof.dr. Liesbet van Zoonen van de Erasmus Universiteit Rotterdam benoemd tot lid. De Academia Europaea is het Europese genootschap van wetenschappers die behoren tot de mondiale top. In de Academia Europaea zijn ruim drieduizend wetenschappers uit Europa verzameld over de hele breedte van de wetenschap.

Over prof.dr. Liesbet van Zoonen

Liesbet van Zoonen is hoogleraar Sociologie en decaan van de Erasmus Graduate School of Social Sciences and the Humanities van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij is tevens Academic Director, van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Big, Open and Linked Data Cities (BOLD Cities) en de Kenniswerkplaats Urban Big Data, een samenwerkingsverband met de gemeente Rotterdam.
Voorheen werkte zij bij de Universiteit van Amsterdam, en tot December 2015 was zij hoogleraar in Media en Communicatie aan de Universiteit van Loughborough (UK). Ook bekleedde Liesbet van Zoonen verschillende functies aan andere universiteiten. Zo was zij hoogleraar aan de Universiteit van Oslo, en  als visiting professor verbonden aan de Universiteit van West-Indië (Jamaica) en Hochschüle für Film und Fernsehen (Duitsland).

Haar onderzoek omvat een breed scala van onderwerpen in de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen. Met name met betrekking tot de vraag of en hoe populaire cultuur een relevante bron voor burgerlijke begrip en maatschappelijke participatie kan zijn. Haar huidige werk is dit moment gericht op publieke en individuele taboes en behoeften rond 'identity management'. In het onderzoek naar Urban Big Data staat met name het perspectief van de burger centraal.

Academia Europaea

De Academia Europaea werd in 1988 opgericht en speelt een rol in de ontwikkeling van het Europese wetenschapsbeleid, bijvoorbeeld via een zetel in de European Academies Science Advisory Council (EASAC) dat adviseert over Europees onderzoek. Tientallen Nobelprijswinnaars zijn lid van de Academie. De Academia Europaea heeft als doel het promoten van leren, onderwijs en onderzoek. De Academia Europaea is de uitgever sinds 1993 van het wetenschappelijk tijdschrift European Review.

Marjolein Kooistra, mediarelaties FSW | 010 408 2135 | kooistra@fsw.eur.nl