Splitsende bedrijven: voordelig voor aandeelhouders of niet?

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Onder dwang van activistische aandeelhouders splitsen bedrijven zich op, maar wat levert dit de belegger eigenlijk op? In een interview met BNR Nieuwsradio, vertelt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, wat voor effect een opsplitsing op de marktwaarde deze bedrijven heeft.

Het zijn vaak oude bedrijven, waarbij deze trend vaker plaatsvindt. ‘Wat je vaak ziet bij dit soort oude bedrijven is dat de activiteiten enorm uiteenlopen’, vertelt Pieterse-Bloem. ‘De winstgevendheid is matig, management overtuigd niet en ze hebben veel vet op de botten. Maar de meest interessante vraag is natuurlijk, wat levert dat splitsen eigenlijk op?’

Pieterse-Bloem heeft om deze vraag te beantwoorden naar 3 verschillende bedrijven gekeken: Toshiba, Johnson & Johnson en General Electric. ‘Als je dan kijkt naar wat het aandeel doet na opsplitsing zie je wel dat er enorme underperformance is, maar je kunt niet zeggen dat het uitloopt op een enorme outperformance van de wereldindex, want zelfs na opsplitsing blijven die aandelen nog steeds een beetje achter.’ Een ander onderzoek met een veel grotere sample vond dat initieel de waarde van het aandeel omhoogschiet, maar dat effect werkt na enkele jaren uit en is dan eigenlijk verdwenen. Het langetermijneffect is er voor beleggers dan niet meer.

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 23 november 2021, kunt u hier vinden.