Steeds meer mensen beginnen met beleggen door coronaverveling. Een slimme zet of niet?

Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Verveeld thuiszitten door de coronacrisis en een spaarrente die nagenoeg nul is zorgen ervoor dat veel mensen gaan beleggen. De recente schommelingen op de beurs tonen de onrust onder beleggers. Is het nog wel slim om je spaargeld in aandelen te beleggen? Volgens Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, wel. ‘Maar alleen als je het geld minstens vijf jaar kunt missen’, zegt ze in een artikel van de Volkskrant.

Toegankelijke beurs

Er is sprake van een enorme toestroom van nieuwe beleggers die de winsten mee willen pakken van de alsmaar stijgende koersen. Het aantal beleggende huishoudens steeg afgelopen met 17 procent naar 1,75 miljoen. Beleggen is heel toegankelijk geworden, zegt Pieterse-Bloem. ‘Iedereen kan op internet aandelen kopen, en de informatie is ook breed beschikbaar.’ Producten zoals actieve beleggingsfondsen en Exchange Traded Funds (ETF’s), fondsen die een index volgen, maken risicospreiding gemakkelijker. Daarnaast is de markt beter beschermd door regelgeving sinds de crisis van 2008.

Technologie maakt de stap naar de beurs toegankelijk. Toch is de huidige situatie anders, zegt Pieterse-Bloem. De inflatie is nu, in tegenstelling tot eind jaren negentig, hoger dan de rente. ‘Dus terwijl je al geen rente over je spaargeld krijgt, smelt het ook nog eens weg. Het wordt minder waard.’ Daardoor geven mensen geld liever uit dan dat ze het op de bank laten staan: ‘Geld moet rollen’, zegt Pieterse-Bloem.

Grillige markten

Pieterse-Bloem verwacht dat er komend jaar nog meer nieuwe beleggers bij komen. ‘Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Want als je vrienden allemaal aandelen hebben, dan wil je zelf ook beginnen.’ Wel wijst Pieterse-Bloem erop dat de trend erg afhankelijk is van de buitenwereld. ‘Deze beweging kan ineens stoppen als de aandelenbeurs een klapper omlaag maakt.’

Is het eigenlijk wel slim om je spaargeld in aandelen te beleggen? Ja, zegt Pieterse-Bloem. ‘Maar wel alleen het geld dat je minimaal vijf jaar kunt missen.’ Ze benadrukt dat de markten extreem grillig kunnen zijn. ‘Als de koersen een daling maken als je net je geld nodig hebt, ben je de winst die je gemaakt hebt kwijt.’

Het volledige artikel van de Volkskrant, 28 januari 2021, kunt u hierboven downloaden.