Stefan Stremersch ontvangt IJRM Best Paper Award 2012

Stefan Stremersch, hoogleraar Marketing aan Erasmus School of Economics, en zijn coauteurs hebben een dynamisch model voor de invoering van nieuwe producten ontwikkeld, met een opmerkelijke verklaringskracht. Het onderzoek, dat belangrijke implicaties voor marketingmanagers heeft, werd door de redactieraad van het International Journal of Research in Marketing (IJRM) geselecteerd als een van de twee beste artikelen die in 2012 in dit tijdschrift werden gepubliceerd.

Landensegmentatie kan een krachtig instrument zijn om voor de introductie van nieuwe producten voorspellingen te kunnen doen, zo betogen Stremersch en zijn coauteurs, voormalig ERIM-lid Aurélie Lemmens (Universiteit van Tilburg) en Christophe Croux (Katholieke Universiteit Leuven) in het onderscheiden artikel. Voorafgaand aan de eerste lancering kunnen bedrijven bestuderen hoe vergelijkbare producten zijn gevaren in landen die lijken op de doelmarkt.

In dergelijke internationale segmentatiestudies worden vergelijkbare landen als één beschouwd. Niettemin argumenteren de auteurs dat productinvoering een dynamisch proces is: welke landen geschikt zijn voor een vergelijking verandert gedurende de levenscyclus van een product. Sterker nog, ‘Vanuit managementperspectief zal het negeren van de dynamiek in internationale segmenten waarschijnlijk tot suboptimale marketingstrategieën leiden,' benadrukt het onderzoeksteam.