Stefan Stremersch wint IJRM Best Paper Award 2015

De redactieraad van het tijdschrift International Journal of Research in Marketing (IJRM) heeft uit vier finalisten een artikel van professor Stefan Stremersch en zijn co-auteurs John H. Roberts en Ujwal Kayande verkozen tot IJRM Best Paper 2015.

In het artikel "From academic research to marketing practice: Exploring the marketing science value chain" (gepubliceerd in jaargang 31, nummer 2 van IJRM 2014) onderzoeken de auteurs de invloed van artikelen en tools uit de marketingwetenschap op de marketingpraktijk. De opvattingen van drie belangrijke groepen belanghebbenden over de invloed van wetenschappelijk marketingonderzoek op de marketingpraktijk zijn door John Roberts, Ujwal Kayande en Stefan Stremersch systematisch verzameld, samengevoegd en met elkaar vergeleken. Op basis van de door hen verzamelde gegevens wilden de auteurs aantonen wat in het verleden wel en niet heeft gewerkt en waar de verschillen zitten. Ze wilden bovendien niet alleen uitvinden welke invloed marketingwetenschap in het verleden heeft gehad, maar op basis van de trends die zij in het vakgebied waarnemen ook voorspellen welke invloed deze wetenschap in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid zal hebben.

Het door de auteurs ontwikkelde conceptueel model toont empirisch aan dat wetenschappelijk onderzoek een aanzienlijke invloed heeft gehad op de praktijk en dat veel van dit onderzoek zich richt op gebieden waar volgens marketingmanagers belangrijke beslissingen voor het bedrijf worden genomen (prijsmanagement, selectie van consumentenmarkt, management van nieuwe producten en brand management). Daarnaast komt wat in theorie van invloed is grotendeels overeen met wat in de praktijk van invloed is.

Klik voor de opmerkingen van Donald R. Lehmann (Columbia Business School) en Russel S. Winer (Stern School of Business) hier en hier. Klik hier voor de dupliek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communicatiemedewerker van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53641 846.