Stijgende aandelenmarkten tijdens een wereldwijde crisis: kan dit verklaard worden?

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De wereldeconomie kreeg afgelopen jaar een enorme dreun, maar de beurskoersen staan hoger dan ooit. Iedereen van jong tot oud sloeg afgelopen jaar aan het investeren en de boel blijft maar doorstijgen. Staat de aandelenmarkt op knappen? En hoe kunnen we de huidige trends in de aandelenmarkt verklaren? Daarover vertelt Patrick Verwijmeren, hoogleraar corporate finance aan Erasmus School of Economics, in Studio Erasmus.

Hoog rendement tegen laag risico

Verwijmeren legt uit dat beleggen op de lange termijn je een goed rendement tegenover een relatief laag risico oplevert. ‘Waar beleggen om gaat is zoveel mogelijk winst tegen een zo laag mogelijk risico. Als je belegt is het rendement gemiddeld hoger: zo’n 6 tot 8% per jaar. Dit schommelt natuurlijk per jaar maar op de lange termijn kun je het rendement best goed inschatten.’ Door naar het verleden te kijken kunnen we inschatten wat het rendement over 10 tot 20 jaar ongeveer is. Het verschil tussen 6% of niets is op de lange termijn heel erg groot. Daarnaast zorgt rente op rente voor een exponentiële stijging van je beleggingen: als je ieder jaar 6% rendement krijgt gaat je geld steeds harder omhoog.

Beleggen vs. speculeren

Volgens Verwijmeren moet je beleggen en speculeren echt los van elkaar trekken. ‘Als je het hebt over beleggen dan gaat het echt over risico spreiden: je investeert in verschillende aandelen en zorgt dat deze beleggingen niet te veel met elkaar samenhangen. Hierdoor is je risico wat lager en kun je best goed voorspellen wat je geld over de lange termijn gaat doen.’ Hij legt uit dat er misschien een paar bedrijven omvallen, maar dat kan worden gecompenseerd door andere beleggingen.

‘Speculeren is voor de korte termijn en het risico is vaak veel groter’, zegt Verwijmeren. ‘Dan ga je bijvoorbeeld in een enkel aandeel of Bitcoin investeren. Als je echt speculeert hoop je bijvoorbeeld dat je over een paar maanden je investering al voor een hogere prijs kan verkopen. Ook met aandelen weet je niet wat de aandelenkoers volgend jaar is. Maar als je gespreid belegt voor de lange termijn dan kun je wel inschatten wat het rendement op de lange termijn gaat zijn.’

Informatie op de markt

‘Als we het hebben over waarom we niet kunnen voorspellen wat een aandeel gaat doen op de korte termijn, en waarom ik niet kan zeggen dat je in Heineken of Bitcoin moet zitten, is dat omdat alle informatie die er beschikbaar is al in de prijs verwerkt zit.’ De aandelenkoers reageert heel snel als er nieuws is. Dat zag je bijvoorbeeld in de jaren 80 toen de Challenger Space shuttle ontplofte. Het was eerst onduidelijk waarom hij ontplofte en welk bedrijf verantwoordelijk was. Als je naar de beurskoersen kijkt van die tijd, dan zie je eigenlijk dat de koersen van alle bedrijven die leverancier waren van onderdelen meteen zakten. Maar binnen een uur stopten alle bedrijven met zakken, behalve één bedrijf. Dit bedrijf bleef maar zakken en verloor steeds meer waarde. Maanden later bleek dat dit inderdaad het bedrijf was die dat onderdeel had aangeleverd. De markt heeft dat heel snel door.

Rationele verklaring

Je ziet nu dat de economie het zwaar heeft terwijl de aandelenkoersen alsmaar stijgen. Toen de pandemie uitbrak zag je in eerste instantie wel de aandelenkoersen instorten, maar dat herstelde daarna heel snel. Waarom zijn de aandelenkoersen nog steeds zo hoog als de economie het zo slecht doet? Volgens Verwijmeren kun je dit in zekere zin wel verklaren. ‘Een aandelenkoers hangt samen met de waarde van een bedrijf, en de waarde van een bedrijf hangt heel erg samen met alle toekomstige winsten. Misschien heeft een bedrijf nu een jaar of 2 minder winst maar als hij in de toekomst tientallen jaren nog steeds heel veel winst gaat boeken, dan moet de koers nog steeds hoog zijn. Misschien zijn de koersen nu ook wel zo hoog omdat we zien hoe sterk overheden ingrijpen. Dat is eigenlijk een signaal naar de toekomst dat als het even slecht gaat en bedrijven dreigen om te vallen, de overheid ingrijpt. Er zit dus wel een rationele verklaring in.’

Het volledige item van Studio Erasmus, 23 april 2021, kunt u hier vinden.